قوت غالب مسافران آسمانی

در مسیر هشتاد کیلومتری پیاده‌روی اربعین حسینی(ع)، از نجف اشرف تا کربلای معلی، هزاران موکب عزاداری از سوی عاشقان سیدالشهدا(ع) برپاست که در این موکب‌ها با انواع غذاهای گرم از زائران پذیرایی می‌شود

قوت غالب مسافران آسمانی

حکیم نیوز:  امسال با توجه به شرایط به وجود آمده و بیماری کرونا، برگزاری این مراسم لغو شده است؛ اما جالب است بدانید در روند پذیرایی از زائران در اربعین، ایرانی ها مثل همیشه میزبانان خوبی بوده و در موکب ها با بهترین های خود از مهمانان حسینی پذیرایی می کردند.
این سفر پیوند فرهنگی زیادی بین ایران و همسایگان خود ایجاد کرده که از جمله می توان به معرفی غذاها و سبک آشپزی ایرانی توسط موکب ها به زائران با ملیت های گوناگون اشاره کرد. 

میزبانی از مسافران با سوغات شهرها

در ایام راهپیمایی اربعین، شهرهایی نظیر ایلام، اصفهان، و بوشهر اقدام به پخت سمنو در مقادیر بسیار زیاد کرده و آن را به دست موکب داران و میزبانان مسیر پیاده روی اربعین می رساندند، در سال های گذشته برخی از موکب ها که میزبان آن ها ایرانی بودند، از زائرین در پنج وعده با سمنو پذیرایی کرده و جمعیتی بالغ بر 6000 نفر تحت پوشش این پذیرایی قرار گرفتند.
همچنین در برخی موکب ها از زائرین با خاک شیر و عرقیجاتی مثل عرق نعنا، عرق بیدمشک، و گلاب پذیرایی می شد. خاک شیر به سبب خواص ضد التهابی و ضد باکتری خود و همینطور تنظیم فشار خون و رفع عطش یکی از نوشیدنی های مورد نیاز برای این سفر طولانی است که هرساله میزبانان و موکب داران برای زوار تهیه و با آن از ایشان پذیرایی می کردند.

آداب بهداشتی 

طب مکمل هر ساله برای حفظ سلامت زائرین حسینی و کمک به بهبود حال افراد در این پیاده روی طولانی پیشنهاداتی برای شروع و در حین پیاده روی داشته است.
حتما در تصاویر موجود از پیاده روی اربعین در سال های گذشته، مشاهده کرده اید که برخی در دست خود بطری آب دارند و یا شنیده اید که از تشنگی زیاد هنگام پیاده روی صحبت می کنند، اما زیاده روی در مصرف آب، اشتباه رایجی است که بیشتر افراد در این سفر مرتکب شده و بر حسب عادت به محض تشنگی آب می نوشند. این روش مورد توصیه نیست که در طول سفر همواره یک بطری آب به دست داشته باشیم و مدام آب بنوشیم؛ بلکه درستش این است که هنگام احساس تشنگی آب بخوریم. باید توجه داشت که از مصرف آب خیلی سرد خودداری شود، بهتر است هنگام داغی بدن، اجازه داد تا درجه حرارت بدن کمی پایین بیاید و سپس آب نوشیده شود.

تنفس از طریق بینی، شستن صورت و دست و پا، پرهیز از پرحرفی و پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب یا شور و شیرین، پیاز، سیر و زیتون و موکول کردن پیاده روی به ساعات خنک‎تر می‎تواند در رفع عطش موثر باشد. 

برخلاف باور عموم، افراد باید در این سفر کمتر خرما بخورند؛ پودر آویش، زیره یا نعناع خشک برای جلوگیری و رفع نفخ به شما کمک می کند. بهتر است افراد از مصرف آب یا شربت یخ پرهیز کنند.

در صورت امکان، شب‌ها دوش آب گرم بگیرید و عضلات خود را زیر آب گرم ماساژ دهید. ماساژ و نگه‌داشتن پاها در آب‌نمک گرم در تقویت عضلات بسیار مفید است؛ عضلات خود به‌ویژه عضلات ساق پا، مچ پا و کمر و نیز ناخن های پاها را با یک روغن یا پماد مناسب ماساژ دهید؛ این کار را حتّی اگر احساس درد و کوفتگی هم ندارید انجام دهید. روغن زیتون، بابونه، سیاهدانه، موارد مناسبی برای این کار هستند.

ماساژ و نگه‌داشتن پاها در آب‌نمک گرم در تقویت عضلات بسیار مفید است؛ هر شب که در طول سفر برایتان مقدور شد این کار را بکنید. افزودن مقداری حنا و آبلیمو به این محلول اثر فوق ‌العاده‌ای در تقویت مفاصل و عضلات و کاهش درد و خستگی آنها دارد. بهتر است که چند روز قبل از شروع سفر این کار را شروع کنید. در نهایت افرادی که دچار عرق‌سوزی می‌شوند، به نواحی که عرق می‌کند، گلاب بزنند.