آش رشته، آشی برای روزهای سرد پاییزی

در تهیه آش رشته از مواد غذایی گوناگونی استفاده می‌شود كه در بیشتر مناطق جغرافیایی قابل دسترس هستند. اگر چه تهیه ‌این آش در قسمت‌های گوناگون تفاوت اندكی‌دارد اما با داشتن قابلیت تغییر بعضی از مواد اولیه،‌ این آش را می‌توان برای تمام گروه‌های سنی و حتی بیماران خاص به غذایی سالم و مغذی تبدیل كرد.

آش رشته، آشی برای روزهای سرد پاییزی

حکیم نیوز: آش رشته یكی از آشناترین آش‌های ایرانی است كه علاوه بر وجه سنتی آن در بسیاری از مراسم مذهبی به عنوان خوراك از آن استفاده می‌شود. آشی كه تقریبا در تمام مناطق ایران از آن استفاده می‌شود و جایگاه خاصی در وعده‌های غذایی گوناگون و فصول متفاوت سال‌ دارد. این آش از استفاده به عنوان عصرانه و ناهار گرفته تا استفاده در سفره‌های نذری و افطاری و آرزوی بازگشت به سلامت مسافرانمان با پخت آش پشت پا گرفته تا كاسه‌های آش خاص نذری برای برآورده شدن دعاهایمان، جایگاه خود را‌دارد.

ارزش تغذیه‌ای آش رشته‌ای

در تهیه آش رشته از مواد غذایی گوناگونی استفاده می‌شود كه در بیشتر مناطق جغرافیایی قابل دسترس هستند. اگر چه تهیه ‌این آش در قسمت‌های گوناگون تفاوت اندكی‌دارد اما با داشتن قابلیت تغییر بعضی از مواد اولیه،‌ این آش را می‌توان برای تمام گروه‌های سنی و حتی بیماران خاص به غذایی سالم و مغذی تبدیل كرد.

استفاده از مواد اولیه متنوع یكی از ویژگی‌های منحصر به فرد این آش قدیمی‌است. به كار گرفتن حداقل یك ماده غذایی از هر یك از گروه‌های اصلی غذایی موجب افزوده شدن ارزش تغذیه‌ای آن شده است. استفاده از رشته از گروه نان و غلات، حبوبات و گاهی آب گوشت از گروه گوشت و حبوبات، سبزی‌های گوناگون بسته به منطقه‌ای كه آش در آن پخت می‌شود و بالاخره كشك یا ماستی كه به آن اضافه می‌شود، مجموعه كاملی از گروه‌های غذایی را در این غذای ایرانی فراهم می‌كند.

در همدان و برخی از مناطق غربی كشور نوع خاصی از آش رشته تهیه می‌شود كه در اصطلاح به آن آش رشته‌ترشی گفته می‌شود. در این آش به غیر از كشك و ماست مقادیری از میوه‌های خشك به‌این مجموعه اضافه می‌شود تا از گروه میوه‌ها نیز در پخت این غذا استفاده شده باشد.

لازم به ذكر است كه هریك از اقلام اضافه شده ‌دارای ماده مغذی مخصوص به خود از انواع ویتامین‌ها گرفته تا املاح، پروتیین، كربوهیدرات و... است كه آن را در همین وعده غذایی در اختیار سلامت ما می‌گذارد.

با وجود این با اضافه كردن مواد غذایی دیگری به عنوان تزیین می‌توان به‌این ارزش غذایی افزود اما باید به یاد داشته باشیم كه روی آشمان یك وجب روغن نباشد كه در این صورت از ارزش تغذیه‌ای آن می‌كاهیم و به دست خودمان قاتل نانمان را به قاتل جانمان تبدیل می‌كنیم.