ایمنی بدن بدون هزینه

فراد با داشتن خواب کافی و منظم می‌توانند بدن خود را در برابر ویروس ها مقاوم سازند.

ایمنی بدن بدون هزینه

حکیم نیوز: سیستم ایمنی، لازمه بدن ما برای بقای است.  سیستم ایمنی،  بدن را در برابر مهاجمان بیرونی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و توکسین‌ها (مواد سمی تولید شده توسط میکروب‌ها) محافظت می‌کند. سیستم ایمنی از ارگان‌ها، سلول‌ها و پروتئین‌های مختلفی ساخته شده است که با هم کار می‌کنند. بدون داشتن سیستم ایمنی، بدن ما برای حمله به باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و موارد دیگر آماده نخواهد بود.

فاضله حیدریان مقدم متخصص طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، پیروی از سبک زندگی سالم زندگی را برای تقویت سیستم ایمنی موثر دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین فاکتورها در ارتقا سیستم ایمنی بدن تنظیم ساعت خواب و بیداری است.

وی با بیان این که اساسی ترین تنظیمات بدن از جمله سیستم ایمنی، مغز و اعصاب، غدد درون ریز و حتی گوارش، تحت تاثیر خواب عیمق است گفت: تنها زمانی که خواب عمیق می شود ارگان های مختلف بدن خود را بازسازی و تنظیم می کنند.

سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از بیماری احتیاج به عواملی همچون؛ تغذیه مناسب به همراه ورزش و ... است ، اما یکی از عوامل بسیار موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن  خواب است.  داشتن خواب کافی به مدت ۶ تا ۸ ساعت در شبانه روز ایمنی بدن را تقویت می کند؛ البته زمان خواب و چرخه خواب و بیداری نیز اهمیت زیادی دارد.

حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از بیماری گفت نیز چنین گفت: مصرف میوه‌هایی مانند سیب، پرتقال، هندوانه، کیوی، گریپ‌فروت، لیموشیرین و نوشیدن روزانه سه لیوان شربت آب لیموترش تازه با عسل به علت داشتن ویتامین C فراوان، با تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و درمان آن مؤثر هستند.

عظمایی مصرف سبزی‌هایی مانند اسفناج، گوجه‌فرنگی، کلم‌بروکلی و شلغم رابه علت فراوانی ویتامین C، در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر دانست و تأکید کرد: شلغم خام همراه با عسل یا پخته شده خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد، همچنین استفاده از پیاز خام یا پخته شده و سوزاندن آن تأثیری چشمگیر در رفع عفونت‌های بدن و سرماخوردگی دارد.

با در نظر داشتن نظرات متخصصین طب سنتی در حوزه تقویت سیستم ایمنی بدن باید درنظر داشت که خوابیدن راهکاری مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و می‌تواند سلاحی محکم در مقابل ویروس ها باشد.به ویژه در این روزها با شیوع  ویروس کرونا بسیاری از افراد دچار استرس و نگرانی هستند، ممکن است در تنظیم فعالیت‌های داخل بدنی و توانایی خوابیدن‌شان درست در زمانی که بدن‌شان به سالم ماندن احتیاج دارد، دچار اختلال شوند.

زهرا سلیمانی