این تخم مرغ ساده و دوست داشتنی

بهترین روغن‌ها برای سرخ‌کردن تخم مرغ، روغن‌هایی‌ هستند که در دماهای زیاد تغییری در ساختارشان ایجاد نمی‌شود، به‌راحتی اکسید نمی‌شوند و رادیکال های آزاد به ‌وجود نمی‌آورند. روغن آووکادو یا روغن آفتاب‌گردان از روغن‌های مناسب برای سرخ‌کردن تخم مرغ‌اند.

این تخم مرغ ساده و دوست داشتنی

به گزارش حکیم نیوز؛ تخم مرغِ ساده، خوش‌مزه و دوست‌داشتنی را به‌خصوص دانشجویان می‌توانند به‌شکل‌های مختلف آماده و نوش جان کنند. ترکیب آن با مواد غذایی دیگر، مثلا سبزیجات، هم عالی از کار درمی‌آید؛ اما بهترین و سالم ‌ترین روش های پختن تخم مرغ کدام‌اند؟ همه ما می‌دانیم که برای ازبین‌بردن باکتری‌های احتمالی موجود در تخم مرغ لازم است آن را بپزیم؛ اما باید در پخت و آماده‌سازی این ماده به شیوه‌های مختلف، کمی دقیق‌تر شویم.

 تخم مرغ کاملا پخته

برای آماده‌سازی تخم مرغ پخته باید آن را در ظرفی از آب به‌مدت ۶ تا ۱۰ دقیقه بپزید. هرقدر زمان پخت تخم مرغ بیشتر باشد، زرده آن هم سفت‌تر خواهد شد.

 تخم مرغ آب‌پز؛ از بهترین روش های پختن تخم مرغ

روش های پختن تخم مرغ

تخم‌مرغ آب‌پز هم مانند تخم مرغ پخته است؛ با این تفاوت که در آبی با دمای کمتر آماده می‌شود. زمانی که آب موجود در ظرف دمایی معادل ۷۱ تا ۸۲ درجه سانتی‌گراد داشته باشد و تخم مرغ را ۲٫۵ تا ۳ دقیقه در آن بگذارید، تخم مرغ‌ آب‌پز می‌شود.

تخم مرغ نیمرو

با نیمرو پختن که کاملا آشنایی دارید. تخم مرغ را در تابه‌ای می‌شکنید که کمی روغن یا کره کف آن ریخته‌اید. چند دقیقه طول می‌کشد تا تخم مرغ سرخ شود و نیمرویی باب دندان شما تقدیم کند. می‌توانید با پخته‌شدن یک طرف تخم مرغ، آن را در ماهی‌تابه برگردانید تا طرف دیگرش هم سرخ شود. انتخاب با شماست.

 تخم مرغ خاگینه

تخم مرغ اسکرامبل - یکی از روش های پختن تخم مرغ

برای درست‌کردن این نوع از تخم مرغ هم باید آن را در ظرفی بشکنید، هم بزنید و ترکیب ‌هم‌زده زرده و سفیده را داخل تابه‌ای بریزید که کف آن روغن است. درجه‌حرارت زیر تابه را کم کنید تا خاگینه‌ای درجه‌یک آماده شود. در حین پخت نیز می‌توانید مواد را داخل تابه هم بزنید و باهم ترکیب کنید. البته اگر به رستوران‌ها و کافه‌ها بروید، احتمالا به‌جای خاگینه، از اصطلاح «تخم مرغ اسکرامبل» استفاده می‌کنند.

 املت

املت هم مانند خاگینه درست می‌شود، با این تفاوت که می‌توانید داخل مخلوط زرده و سفیده تخم مرغ، گوجه فرنگی، کالباس یا هرچیز دیگری نیز بریزید. تفاوت دیگر آن با خاگینه در این است که بعد از ریختن مواد داخل تابه، دیگر آنها را باهم مخلوط نمی‌کنید و مواد را هم نمی‌زنید.

چند نکته برای پخت سالم‌تر تخم مرغ

تخم مرغ ماده مغذی و مفیدی است. اگر نکته‌های طبخ سالم‌تر را نیز بدانید، به‌احتمال زیاد این ماده، مفیدتر هم خواهد شد. به این پنج نکته دقت کنید:

۱. انتخاب روش کم‌کالری

اگر می‌خواهید کالری دریافتی‌تان از تخم مرغ کم باشد، باید به‌سراغ روش‌های آب‌پزکردن و پختن بروید. در این روش‌ها، چربی‌های اضافی وارد بدن نمی‌شوند؛ اما وقتی با روغن، نیمرو و املت درست می‌کنید، چربی روغن هم وارد بدنتان می‌شود.

۲. ترکیب با سبزیجات

ترکیب تخم‌مرغ با سبزیجات بسیار جالب خواهد بود. مصرف تخم مرغ با سبزی روش مناسبی برای واردکردن مواد مغذی موجود در سبزیجات و فیبر و البته ویتامین‌ها به بدن است. برای مصرف سبزیجات با تخم مرغ یا می‌توانید انواع سبزی را به املت اضافه کنید یا از سبزی‌ها به‌عنوان دورچین تخم مرغ استفاده کنید.

۳. سرخ‌کردن تخم مرغ در روغنی پایدار در دمای زیاد

تخم مرغ پخته- یکی از روش های پختن تخم مرغ

بهترین روغن‌ها برای سرخ‌کردن تخم مرغ، روغن‌هایی‌ هستند که در دماهای زیاد تغییری در ساختارشان ایجاد نمی‌شود، به‌راحتی اکسید نمی‌شوند و رادیکال های آزاد به ‌وجود نمی‌آورند. روغن آووکادو یا روغن آفتاب‌گردان از روغن‌های مناسب برای سرخ‌کردن تخم مرغ‌اند.

اگر از روغن‌هایی مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون فرابکر هم استفاده می‌کنید، باید حواستان باشد که درجه‌حرارت پخت به‌ترتیب برای روغن نارگیل کمتر از ۱۷۷ درجه سانتی‌گراد و برای روغن زیتون فرابکر کمتر از ۲۱۰ درجه سانتی‌گراد باشد. انتخاب روغن مناسب و شناخت بهترین و بدترین روغن‌ها برای آشپزی خیلی مهم است.

۴. انتخاب سالم‌ترین تخم مرغ‌های در دسترس

تغذیه و محیط رشد مرغ‌ها در کیفیت تخم مرغ‌ها نقش دارند. به‌طورکلی، تخم مرغِ مرغ‌هایی که در مزارع زندگی می‌کنند یا به‌عبارت دیگر تخم مرغ‌های ارگانیک سالم‌تر از انواع دیگرند؛ پس در خرید تخم مرغ به این نکته هم دقت کنید.

۵. پرهیز از پختن زیاد

هرقدر زمان و حرارت پخت تخم مرغ زیادتر باشد، بیشتر هم احتمال دارد که مواد مغذی آن از بین بروند. همان‌طور که گفتیم، این کار باعث افزایش کلسترول اکسیدشده نیز می‌شود و این خطرناک است.