به راحتی افسردگی را شکست دهید

غم که یکی از علائم اصلی اختلال افسردگی اساسی است در طب سنتی ایران مورد توجه قرار گرفته و یکی از حالات روحی و روانی است که در این حالت روح به‌تدریج به درون حرکت می‌کند.

به راحتی افسردگی را شکست دهید
حکیم نیوز: افسردگی بیماری است که امروزه بسیار فراگیر شده و دارای علائم زیادی است که نمی توان فرد را مختص به یکی از آن ها دانست، چرا که یک فرد افسرده شاید دارای علائم زیادی باشد که یک فرد دیگری که به آن بیماری دچار است، آن علائم را نداشته باشد و علائم متفاوتی دارا باشد. 
روش های بسیار ساده هستند، که می توانید با در پیش گرفتن این راهکار ها حتی حاد ترین نوع افسردگی را درمان کنید. یک اشتباه که در بین مردم رایج است این است که اگر چند روز از زندگی خود را غمگین باشند و حوصله کاری نداشته باشد تصور می‌کنیم که دچار افسردگی شدند.

با وجود درمان‌های فعلی، بیش از 75 درصد بیماران، عود افسرگی را تجربه می‌کنند؛ داروهای ضدافسردگی نیز دارای عوارض گوناگونی از قبیل اقدام به خودکشی، اختلالات جنسی، افزایش وزن و عوارض مربوط به سیستم عصبی مرکزی هستند، علاوه بر این درمان افسردگی حتی در بهترین شرایط، قادر نیست بیش از 50 درصد بار ناتوانی ایجادشده توسط این بیماری را بازگرداند.

غم که یکی از علائم اصلی اختلال افسردگی اساسی است در طب سنتی ایران مورد توجه قرار گرفته و یکی از حالات روحی و روانی است که در این حالت روح به‌تدریج به درون حرکت می‌کند.

طب سنتی ایرانی، توجه و اهمیت بیشتری برای پیشگیری، نسبت به درمان بیماری‌ها قائل است؛ نگاهداشت سلامتی از چنان اهمیتی برخوردار است که طب سنتی ایرانی، نقش طبیب را حفظ تندرستی به‌هنگام سلامتی و بازگرداندن آن به‌هنگام بیماری می‌داند؛ اصول پیشگیری بر شش اصل مهم استوار است که شامل هوا، خوردن و آشامیدن، ورزش، احتباس و استفراغ، خواب و بیداری و همچنین حالات روحی و روانی است.

از نگاه طب سنتی علل و عواملی وجود دارند کهع باعث بروز بیماری افسردگی در فرد می شوند، که آنها را باهم مرور می کنیم:

"احتباس و استفراغ" یکی از اصول مهم سبک زندگی سالم در طب سنتی ایران است به‌طوری که اگر آنچه باید دفع شود، در بدن باقی بماند، حرارت بر مواد باقی‌مانده اثر کرده و آنها را متعفن و فاسد می‌کند و با انتشار این مواد فاسد در بدن، منجر به ایجاد مضرات جدی در فرد می‌شود.

از سوی دیگر، غذای واردشده به بدن باید جایگزین مواد تحلیل‌رفته بدن شده و منجر به رشد و بقای فرد شود، به‌عبارت دیگر دفع مواد زاید و نگه داشتن مواد مورد نیاز بدن، تضمین‌کننده سلامتی فرد است.

پاکسازی بدن و زدودن سموم و مواد زاید به دو صورت پاکسازی طبیعی و پاکسازی توسط پزشک تقسیم می‌شود؛ در پاکسازی طبیعی، قوای طبیعی بدن تلاش می‌کند تا با دفع مواد اضافی تعادل بدن را حفظ کند.

"برقراری رابطه جنسی" و دفع ترشحات جنسی، یکی دیگر از استفراغات طبیعی بدن انسان است؛ از دیدگاه طب سنتی، جماع معتدل باعث دفع غم شده و نقش مهمی در ایجاد فرح در فرد دارد همچنین جماع معتدل موجب انتعاش حرارت غریزی بوده و برای اکثر بیماری‌های سوداوی و بلغمی مفید است.

از دیدگاه طب مدرن نیز ارتباط نزدیکی بین رضایت جنسی و افسردگی وجود دارد همچنین اختلال جنسی یکی از معیارهای اصلی تشخیص افسردگی است؛ در بیماران افسرده که به‌همراه افسردگی مبتلا به اختلال جنسی نیز هستند سطح رضایت از زندگی، کمتر از بیماران افسرده بدون اختلال جنسی است؛ در این باره بد نیست بدانید مردان با نمره بالای افسردگی، دو برابر بیشتر از مردان بدون افسردگی اختلال نعوظ را گزارش کرده‌اند.

" مشت‌ومال و ماساژ" از دیدگاه طب سنتی ایران، دارای انواع مختلفی بوده و بر حسب نوع و شدت آن دارای آثار و فواید متعددی از جمله از بین بردن رطوبات اضافی، نیکویی رنگ رخسار، چاقی و بزرگ کردن عضو و تقویت اعضای ضعیف است همچنین در درمان برخی مشکلات از جمله سردرد، سرگیجه، سکته و سایر موارد به‌کار می‌رود.

دلک باعث دفع فضولات از بدن شده و مواد اضافی را که مثلاً پس از ورزش در بدن باقی مانده از بدن خارج می‌کند همچنین روغن‌مالی بعد از ماساژ نیز عاملی جهت افزایش خروج مواد زائد تجمع‌یافته در عضو می‌شود؛ دلک باعث تقویت عضو شده و با دفع مواد زائد باعث بروز عملکرد بهتری در عضو می‌شود. در نهایت می‌توان گفت عدم انباشت مواد زائد در بدن و دفع مرتب و طبیعی فضولات تجمع‌یافته، باعث حفظ سلامتی و نشاط در فرد می‌شود.

 
راه های درمان افسردگی:

فعالیت داشته باشید: 

اگر در خود زمینه های افسردگی را می ‌بینید و یا در دوران سختی از زندگی خود وجود دارید. بهتر است که از سکون بودن در یک مکان دوری کنید. به طور مثال: به جای نشستن و در خانه راه رفتن در اتاق، به خارج از منزل بروید و کمی پیاده روی کنید. دوچرخه سوار شوید یا با یکی از دوستان تان به دیدن یک فیلم سینمایی بروید یا دوستان تان را به شام دعوت کنید. فعالیت های کوچک اثر بزرگی در زندگی شما دارد آنها را نادیده نگیرید.
احساسات خود را بروز دهید:
از نظر روانپزشکان بسیار موثر است که شما بتوانید کسی را شریک احساسات تان کنید و با کسی که مورد اعتماد شما هستند از حال درونی تان صحبت کنید. در اطراف خود دوستانی را که به شما اهمیت می دهند پیدا کنید و آن را شریک احساسات خود بدانید، چرا که در از بین رفتن افسردگی این روش اهمیت زیادی دارد.

اگر حال روحی شما خوب است اما در اطراف خود فردی را می‌شناسید که دچار این بیماری شده است، همدم و یاور خوبی برای او باشید. تنها گذاشتن فرد بسمار باعث وخیم شدن حال او می‌شود. در همین زمینه امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: « من فرج عن مومن فرج الله عن قلبه یوم القیمه؛» هر کس اندوه و مشکلی را از مومنی برطرف نماید خداوند در روز قیامت اندوه را از قلبش برطرف سازد.
 
وضعیت خود را تجزیه کنید:
بیشتر اوقات خود فرد مبتلا به افسردگی منشأ اصلی آن بیماری را می داند، اما به دلیل غلبه غم و اندوه بر او نمی‌تواند به دنبال یافتن ریشه اصلی افسردگی خود برود. بهتر است در این موارد با خود بنشینید و وضعیت حال خود را تجزیه و تحلیل کنیم زمانی که منشاء آن را یافته‌اید، سعی در حل آن داشته باشید. 

‏گریه کنید:
اگر بروز احساسات تان باعث می شود که اشک تان جاری شود هیچ عیبی ندارد. به راحتی خودتان را خالی کنید و از گریه کردن حتی با صدای بلند نهراسید. همانگونه که وقتی به اوج خنده می رسید با صدای بلند می خندید. این کار باعث بهبودی حال شما می شود، حتی در تنهایی یا حضور یک حامی. 
 
ورزش کنید: 
تحقیق ها و پژوهش های روانشناسی نشان می‌دهد که ورزش کردن به شما کمک می کند که بتوانید بر احساسات منفی قلبی خود غلبه کرده و نشاط را جایگزین آن بکنید. خستگی پس از ورزش به شما مجال فکر و خیال را نمی‌دهد و بدن استراحت را می‌طلبد. 
 
کمی آرام باشید:
زندگی در سال‌های اخیر بسیار سخت شده است، به‌طوری که افراد برای رسیدن به موفقیت ها باید ساعت های زیادی را به جنب و جوش و کار بیرون از خانه بپردازند و از تفریحات و سرگرمی‌های خود بکاهند. اگر فکر می‌کنید که دچار غم و افسردگی شده اید بهتر است که ساعت های زیادی را از کار خود بکاهید و کمی آرام باشید و در خانه استراحت کنید یا به کارهایی که شما را مشغول می کند بپردازید. 
 
عجولانه تصمیم نگیرید:
زمانی که دچار افسردگی شده اید و از منفی ترین دید خود به اطراف نگاه می‌کنید. بهتر است که تصمیمات مهم زندگی خود را به تعویق بیاندازید و هیچ تصمیم مهمی را در آن دوران نگیرید. اگر تصمیم های اشتباهی را در این دوران بگیرید باعث افزایش نگرانی و ناراحتی شما می شود. 
 
از مخارج خود بکاهید:
شاید تصور کنید که خرید کردن و رفتن به فروشگاه ها در این دوران می تواند به بهبودی شما کمک کند. اما خرید کردن هم در این دوران حد و حدودی دارد. اگر شما دست خود را باز بگذارید و مقدار زیادی از وسایل غیر ضروری برای خود تهیه کنید، هنگامی که به مخارج خود فکر می کنید، بسیار غمگین تر شده و از این کار خود نیز پشیمان می شوید. 
 
یخچال تان را ببندید:
زیاده روی در خوردن نیز همین اثر را دارد، در آن لحظه احساس لذت اما بعدا افسردگی تان بیشتر می‌شود. از خانه بیرون بروید و میل به خوردن را از بین ببریم.
احترام دیگران را حفظ کنید:
ممکن است در این دوران سخت بازخوردهای متفاوتی از اطرافیان دریافت کنید، یا این که شما میل به صحبت با دیگران نداشته باشید و در جمع ها تماما سکوت باشید، زمانی که افراد به شما واکنشی نشان می‌دهند، بهتر است که شما با احترام کامل با آنها رفتار کنید، یا اینکه آن مکان را ترک کنید. چون ممکن است در غیر این صورت بعد از اتمام این دوره شما ما از عملکرد خود پشیمان شوید و از طرفی یکی از بهترین دوست های خود را نیز از دست بدهید.
 
نگاهی به رژیم غذایی خود داشته باشید:
افسردگی از نگاه طب سنتی ناشی از سردی مغز است. استشمام عطر های گرم، استفاده از روغن کنجد یا زیتون که طبع گرم دارند و همچنین کاهش غذا های فست فودی و سردمزاج به بهبودی شما کمک می کند. 
زهرا سلیمانی