یک متخصص طب ایرانی گفت:

ترتیب غذایی در وعده سحر نکته مهم برای روزه داران

رعایت ترتیب غذا ها در سحری نکته مهم دیگری است که طب سنتی به آن توجه ویژه ای دارد.

ترتیب غذایی در وعده سحر نکته مهم برای روزه داران

حکیم نیوز : دکتر مریم نواب‌زاده متخصص طب سنتی ایرانی باتوجه به  توصیه طب ایرانی در وعده سحری برای روزه داران گفت: روزه داران حتما وعده سحری را بیدار باشند، بویژه در ایامی که روزها بلند و هوا گرم است.

وی افزود: روزه داران حتما قبل از سحر دو الی سه ساعت استراحت کامل را داشته باشند تا مواد خوراکی که در وعده افطار مصرف کرده اند هضم بشود، زیرا از نگاه طب سنتی فرایند هضم مواد در خواب بهتر اتفاق می‌افتد و اشتها افراد برای خرودن سحری بهتر است.

این متخصص طب ایرانی گفت: رعایت ترتیب غذا ها در سحری نکته مهم دیگری است که طب سنتی به آن توجه ویژه ای دارد. بنابراین بهتر است وعده سحری را با مایعات گرم شروع کنند.البته لازم به ذکر است، نوشیدن چای در وعده سحر اصلا مناسب نیست زیرا گیاه چای گرم و خشک است و مایعات بدن را دفع می کند به  همین علت توصیه می شود افراد از آب‌جوش و یا چای خیلی کمرنگ استفاده کنند.

وی در ادامه بیان کرد: یک نوشیدنی گرم ومفید که برای سحری توصیه می شود، استفاده از دمنوش به و سیب است، زیرا که برای سیستم گوارشی بسیارمفید است

نواب‌زاده گفت : بعد مصرف نوشیدنی، از میوه های فیبردار که ماندگاری بیشتری دارد استفاده بکنند؛ زیرا یکی از عوارض روزه‌داری خشکی گوارش و ایجاد یبوست است به همین علت توصیه می شود پس از نوشیدن مایعات از میوه های خشک شده مانند انجیر و آلو بخارا به صورت خیسانده در گلاب استفاده بکنند.

وی در ادامه گفت: اگر افراد از نوشیدن مایعات گرم امتناع دارند می توانند از نوشیدنی های لعاب دار مانند؛ تخم شربی، تخم بالنگو،تخم ریحان و تخم بارهنگ استفاده بکنند. شربت بالنگو و بارهنگ به علت اینکه بذر آنها دارای موسیلاژ(لعاب) استف علاوه بر رفع تشنگی در روز، موجب تقویت سیستم گوارشی، معده و قلب هم می شوند. همچنین هندوانه ، خربزه و طالبی میوه های مناسبی برای وعده سحر نیستند و توصیه می شود در طول ماه مبارک رمضان کمتر استفاده بشود، زیرا این میوه ها نیز رطوبت بدن را دفع می کنند، با اینکه خود دارای رطوبت هستند ولی برای ایام ماه مبارک بویژه وعده سحر مناسب نیستند.

وی در ادامه افزود: غذاهایی که برای وعده سحر پس از نوشیدن مایعات گرم  و مصرف میوه  توصیه می شود، بهتر است تند و تیز و دارای ادویه و غذهای های سرخ شده نباشند زیرا باعث عطش بیشتر در طول روز می شوند. همچنین غذاهایی که دارای گوشت هستند به آب و رطوبت برای هضم نیاز دارند بنابراین اگر افراد بتوانند ازغذاهایی که حاوی حبوبات و غلات است و یا غذاهای نانی استفاده بکنند خیلی بهتر است. رعایت این ترتیب غذایی در وعده سحر باعث تسهیل روزه داری و رفع عطش و خشکی بدن در ماه مبارک رمضان می شود.

وی در آخر افزود: توصیه می شود پس از سحر بلافاصله نخوابند و حداقل نیم ساعت بعد از وعده سحر بخوابند زیرا خوابیدن بلافاصله بعد از سحر باعث رفلکس معده و تشدید بیماری های گوارشی می شود.

 

 

 زهرا سلیمانی