ترش کردن معده+روش های درمان آن

به برگشت اسید معده به مری، «رفلاکس معده به مری» (GERD) گفته می‌شود که حالت مزمن رفلاکس اسیدی معده است. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که اسفنکتر (sphincter، عضله‌ی تنگ‌کننده) تحتانی مری ضعیف شده یا آسیب جدی دیده باشد. وظیفه‌ی اسفنکتر تحتانی مری جلوگیری از حرکتِ رو به بالای غذا از معده به مری است.

ترش کردن معده+روش های درمان آن
حکیم نیوز: همانطور که می‌دانید، ترش کردن یک عمل طبیعی در بدن هر انسانی می باشد، که به دلایل مختلفی به وجود می‌آید و عوامل گوناگونی در این رخداد دخیل هستند. اما در اغلب موارد اسید معده و جریان های اسیدی مقصر هستند. 
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که زمانی که غذای زیادی خورده باشیم، به طوری که معده شما کاملا پر شده باشند  و فرصتی برای هضم به معده خود نداده باشید و یا  به فعالیت بدنی بپردازید یا اینکه روی معده خود دراز بکشید  به رفلاکس معده مبتلا می شوید. 

خارج شدن اسید معده از معده و ورود آن به مری، باعث سوزش و احساس درد در ناحیه قفسه سینه شما یا انتهای دهان می شود، به این عمل ترش‌کردن یا رفلاکس معده می گویند. 
معده ما به دلیل داشتن پوششی محکم که در برابر اسیدها مقاوم است و همچنین سوزشی را احساس نمی‌کند. اما مری این قابلیت را ندارد و اسید معده روی آن تاثیر منفی می گذارد و گاهی اوقات آنقدر شدید می شود که گویی انسان حس می کند که دچار حمله قلبی شده است. اما باید به شما گفت که این تنهایی ترش کردن شدید بوده. 
ولی در بعضی از افراد ترش کردن به طور غیرطبیعی و بیش از حد به وجود می‌آید، که به یک معضل آزار دهنده و یا یک بیماری تبدیل می‌شود.  برای درمان و کنترل این نوع ترش کردن های آزار دهنده، راهکارهای درمانی وجود دارد که شما می توانید با استفاده این راهکارها ترش کردن خود را درمان کنید. 
 

روش های درمان ترش کردن معده

زیاده روی در خوردن ممنوع :
در اغلب موارد زمانی به این بیماری دچار می شوید که مقدار زیادی از غذا را در یک وعده استفاده کرده باشید. به طوری که انواع اقسام غذاها را بدون فاصله بین شان بخورید و معده شما دچار یک شوک برای حذف می شود و اسید معده فوران می کند.  زمانی که غذای زیادی را خورده باشید معده شما مجبور به ترشح اسید بیشتری می باشد، که قادر به هضم آن حجم از غذا باشد. 
ما به شما توصیه می کنیم که آن غذاهایی که در یک وعده و به مقدار زیادی مصرف می کنید را تقسیم به چند وعده کنید و از حجم آن بکاهید. اینطوری هم توانسته اید که تمام غذاهایی که دوست دارید را بخورید و همان که به معده خود فشار کمتری را وارد کرده اید. 
یکی از دیگر توصیه های ما خوردن غذا با آرامش و آهسته می باشد، چرا که غذا خوردن با سرعت زیاد و عجله ای خود دلیلی برای ترش کردن می باشد. قرآن کریم هم در باب زیادروی کردن می فرماید:  «بخوری و بیاشامید؛ ولی اسراف نکنید.» 
 
به معده فرصت حذف کردن بدهید: 
بعد از آن که غذا خورده اید و معده شما کاملاً سیر می باشد، باید فرصتی را در اختیار معده قرار دهید تا بتواند آن غذاها را در آرامش هضم می‌کند. 
درازکشیدن یا ورزش کردن، پریدن، شنا کردن و... پس از خوردن غذا باعث از بین رفتن آرامش معده‌تان می‌شود، که در نهایت ترش‌کردن از واکنش‌های آن می‌باشد.  ایستادن یا صاف نشستن فرصت خوبی برای معده می باشد که بتواند با اسید معده غذای شما را هضم می کند. 

 
مصرف کافئین را کاهش دهید: 
نوشیدنی همچون قهوه، چای، شکلات داغ و... که دارای کافئین زیادی می‌باشند، مری را حساس می کند و مری با مقدار کمی اسید معده دچار زخم یا درد شدید می‌شود.  شما تصور می‌کنید که این ترش کردن است، اما باید به شما گفت که این درد ناشی از حساس شدن مری شما می باشد. 

 
سیگار نکشید:
اگر عادت دارید که بعد از خوردن وعده های غذایی حتما به طرف سیگار بروید، بدانید که برای شمایی که دچار ترش کردن معده می شوید، سیگار همانند سم می باشد. همچنین اگر اطرافیان شما سیگاری می باشند و شما در معرض دود سیگار قرار می گیرید، بهتر است که از آن مکان فاصله گرفته و یا آن فرد سیگاری را از خود دور کنید. تمیز نگه داشتن هوا باعث بهبودی شما می شود. 

 
قطع کردن نوشیدنی های گازدار:
اثر نوشیدنی های گازدار بر مری شما ، همچون کافئین می باشد که مقاومت مری را در برابر اسید معده  از بین می‌برد. 
 
لباس تنگ ممنوع:
اگر معده حساسی دارید، بهتر است که به شما توصیه می کنیم از پوشیدن لباس هایی که بسیار تنگ بوده، در ناحیه شکم و همچنین بستن کمربند های محکم اجتناب کنید.  تصور کنید که معده شما همانند یک تویوپ کرم می باشد، که اگر آن را بفشارید، از سر آن بیرون می‌زند. بنابراین اگر کمربند محکم یا لباس بسیار تنگ در ناحیه معده پوشیده باشید، شک نداشته باشید که اسید معده شما و غذاهایی که خوردید، به خوبی هضم نمی‌شود و احتمال ترش کردن در شما زیاد است. 
 
فرم بدن خود را صحیح نگه دارید:
قوز کردن از ناحیه کمر می‌تواند بر معده شما بسیار فشار بیاورد و ترش کردن را در شما بیشتر کند. همچنین زمانی که می خواهید از جای تان بلند شوید، اگر به صورت دولا شده، بلند شوید غذای شما به بالا هدایت می‌شود. اما اگر از آن به خود کمک بگیرید و آهسته بلند شویم به معده شما فشار این می آید.
 
کاهش ادویه در غذا ها:
هرچند ادویه جات در غذا طعم و مزه بهتری به آن می بخشند، اما بهتر است که شما مدتی که به ترش کردن دچار شده اید، این ادویه جات را از غذای خود حذف کنید. فلفل و دیگر ادویه جات مشابه آن می‌توانند یکی از علت ترش کردن معده باشند. خیلی از بیماران این غذاهای پر ادویه را بدون هیچگونه مشکلی می خورند و بعضی ها هم برعکس نمی‌توانند.
 
در خوردن میوه جات محتاط باشید:
برخی از میوه ها همچون پرتقال، لیمو، کیوی و... دارای اسید زیادی می باشند، که ممکن است با ترکیب شدن با اسید معده شما واکنش نشان می‌دهد.  بهتر است شمایی که معده حساسی دارید، توجه بیشتری در انتخاب میوه جات مصرفی خود داشته باشید.
 
شام را زودتر بخورید:
خوردن شام در دیر وقت و خوابیدن بلافاصله بعد از آن فرصت هضم را از معده می گیرد. بهتر است که شما حداقل دو و نیم ساعت قبل از خواب غذا را بخورید. 
 
شیرین بیان:
این گیاه معده را با یک ماده ژل مانند پوشش می‌دهد و از تحریک آن جلوگیری می‌کند. گیاه شیرین بیان به صورت تنتور یا چای در دسترس است. ریشه‌ی شیرین بیان به صورت چای و قرص در بازار موجود است. این گیاه باید با مشورت پزشک استفاده شود زیرا حاوی ماده‌ای به نام گلیسیریزین است که ممکن است عوارض ناخواسته به همراه داشته باشد.