تغذیه در فصول سرد

مزاج آدم ها در فصول سرما، سرد و تر است؛ بنابراین در این فصل باید غذاهایی مصرف کنیم که طبعی گرم داشته و با استفاده آن، بدن به تعادل برسد.

تغذیه در فصول سرد

به گزارش حکیم نیوز؛ استفاده از غذاهای مناسب هر فصل از اهمیت زیادی برخوردار است، از دیدگاه طب سنتی هر فصل مزاج خاص خود را دارد و سبک زندگی و غذاها نیز باید متناسب با فصل تغییر کند تا فرد سالم بماند و دچار بیماری ‌های روحی و جسمی مرتبط با فصل نشود.

 زمستانی ایمن با مزاج شناسی

مزاج آدم ها در فصل زمستان سرد و تر است؛ بنابراین در این فصل باید غذاهایی مصرف کنیم که میزان سردی و تری ‌اش با سردی و تری فصل زمستان تداخل پیدا نکند؛ زیرا باعث افزایش میزان سردی بدن می شود. به‌ همین دلیل پزشکان طب سنتی توصیه می ‌کنند غذاهای گرم مزاج، بیشتر مصرف کنیم. غذاهایی مثل کره، شیر گوسفند، بالنگ، خرما، انگور، نعناع، کلم، گردو، بادام ‌زمینی، فندق و… جزء خوراکی ‌هایی هستند که طبع گرمی دارند و مصرفش در فصل سرد مفید است.

به گفته متخصصان طب سنتی بهتر است در فصل زمستان غذاهایی که با گوشت تهیه می ‌شوند نسبت به فصل‌ های دیگر بیشتر مورد استقبال قرار گیرند. به ‌طور کلی در طب سنتی، بر مصرف گوشت قرمز گوسفندی بیشتر از گوشت ‌های دیگر تأکید شده است؛ چرا که گوشت‌ های گاو و گوساله به ‌دلیل اینکه سودازا هستند، مصرفشان توصیه نمی ‌شود و بهتر است کمتر مورد استفاده قرار بگیرند.

مصرف گوشت سفید بعد از مصرف گوشت گوسفند توصیه می‌ شود. به‌ طور کلی در فصل زمستان باید به سمت غذاهایی برویم که با گوشت به ‌خصوص گوشت گوسفندی طبخ می ‌شوند تا باعث گرمی بدن شوند. همچنین آبگوشت غذای خوبی است، آش‌ ها و سوپ‌ هایی که به ‌همراه گوشت طبخ می ‌شوند مثل آش شله قلمکار، ترخینه و… هم مفید هستند.

متخصصان طب سنتی در رابطه با مصرف میوه در فصل زمستان تأکیدشان بیشتر بر روی مصرف میوه هایی همچون بِه، سیب، گلابی و انار (با گلپر) است، زیرا گرمی معتدلی دارند و بدن را گرم نگه می دارند. مصرف میوه ‌های سرد در این فصل اصلاً توصیه نمی ‌شود. به‌ عنوان مثال: در شب یلدا خیلی‌ ها هندوانه می‌ خورند که اصلاً این کار در طب سنتی مورد تأیید نیست. انجیری که در آب یا شیر خیس خورده باشد می ‌تواند در فصل زمستان به‌ خصوص برای افراد مسن خیلی مفید باشد؛ چراکه مزاج را روان می‌ کند و یبوست را از بین می ‌برد هم اینکه ارزش غذایی خوبی دارد. شیره انگور و کشمش هم می ‌توانند نقش مؤثری در این فصل داشته باشند.

 از دمنوش های معجزه گر تا خوراکی های زمستانه

دمنوش آویشن، بادرنجبویه و رازیانه جزء دمنوش‌ هایی هستند که نوشیدن‌ شان در فصل زمستان هم دلچسب و هم مفید است.

طب سنتی برای طعم دار کردن غذاها در فصل زمستان ادویه هایی مانند: دارچین، آویشن، زنجبیل و ادویه‌ هایی که طبع گرمی دارند را پیشنهاد می کند و تأکید دارد، دارچین یکی از بهترین ادویه‌ هایی است که بهتر است در فصل زمستان در بیشتر غذاها مورد استفاده قرار بگیرد. به گفته اساتید طب سنتی شلغم یکی از غذاهای بسیار مفید برای فصل زمستان است. آنان توصیه می کنند که افراد روزانه بین دو تا سه عدد شلغم به هر طریق بخارپز، آبپز و… مصرف کنند؛ چرا که شلغم ضدبلغم و ضدسرماخوردگی است و از ابتلاء به سرماخوردگی پیشگیری می ‌کند.

متخصصان طب سنتی در رابطه با مصرف چغندر معتقدند در فصل زمستان به مانند شلغم بسیار مفید است. البته آنان در کنار مصرف خود چغندر بیشتر توصیه می کنند که برگش هم استفاده شود؛ چرا که خواص بیشتری دارد. میزان قند چغندر زیاد است اما میزان کالری ‌اش کم است و چاق ‌کننده نیست و برای رفع یبوست و تقویت بدن مفید است.

طب سنتی راجع به نحوه خواب در فصل زمستان تأکید دارد که باید بین آخرین وعده غذایی که خورده ‌اید، با خواب سه ساعت فاصله باشد تا هضم غذا کامل شود. توصیه می‌ شود بعد از غذا بلافاصله فرد نخوابد چون باعث تحلیل بدن می‌ شود. در طب سنتی خواب روز توصیه نمی‌ شود مگر در موارد خاص، اما در فصل زمستان توصیه می ‌شود به هیچ عنوان در روز نخوابید چون فرد را مستعد ابتلا به بیماری ‌های فصلی می‌ کند.