افزایش استرس و اضطراب در بین گروه های سنی مختلف؛

تلفن های هوشمند امروزی قاتلان آرامش و امنیت خاطر

اتصال مداوم به جریان به روزرسانی ها ، پیام ها و اخبار از طریق تلفن های هوشمند می تواند در پایان روز احساس استرس و اضطراب بیشتری به ما تحمیل کند.

تلفن های هوشمند امروزی قاتلان آرامش و امنیت خاطر
مرد مضطرب در حال تماشای موبایل
  • به گفته کارشناسان ، هشدارهای متنی و درگیر شدن مداوم ما در شبکه های اجتماعی در تلفن های هوشمند می تواند بر سلامت روحی و روانی ما تأثیر بگذارد.
  • از همه گیر کرونا و انتخابات اخیر امریکا تا وضعیت بی ثبات اقتصادی حاکم برجوامع، تلفن های همراه ما می توانند به عنوان مجرایی مستقیم برای اضطراب، با وجود اطلاعات ناراحت کننده در یک زمان، بسیار پرتنش باشند.
  • محققان پیشنهاد می کنند درامور روزمره، ما شیوه هایی را در پیش بگیریم که تلفن هایمان را کنار بگذاریم و کمی نفس بکشیم.

حکیم نیوز؛ اواخر شب است، شما باید برای خواب آماده شوید اما درعوض ، تلفن به دست از طریق فیدهای رسانه های اجتماعی خود در حال رصد اخبار روزانه هستید. یا این که شما به یک پیاده روی ظهر می روید، و به جای اینکه از مشکلات جهان کمی فارغ شوید اما دائماً هشیارید و در گروه هایی که عضو آن هستید از دوستان خود اعلان های متنی دریافت می کنید و اخبار گوناگونب را دنبال می کنید.

در دنیای امروز تلفن های هوشمند ما تقریباً یک وسیله ضروری برای گذران زندگی محسوب می شوند اما متاسفانه هجوم مداوم اطلاعات  از طریق آن بر سلامت روان ما تأثیر می گذارد؛ کارشناسان می گویند هشدارهای متنی و درگیر شدن مداوم ما در شبکه های اجتماعی به وسیله تلفن های هوشمند می تواند آسیب روحی و روانی برایمان داشته باشد.

چگونه تلفن های ما سطح استرس مان را افزایش می دهند

یامالیس دیاز، استادیار بالینی در بخش روانپزشکی کودک و نوجوان در دانشکده پزشکی NYU Grossman ، به سایت سلامت Healthlineمی گوید: در سال 2020 استرس و اضطراب تبدیل به یک بیماری همگانی بین کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان شده است.

این محقق  با بیان این که بیماری همه گیر کرونا، زندگی روزمره ما را تغییر جهت داده، اذعان می کند: این بیماری همه گیر باعث تحمیل استرس و تشنج به مردم شده است و از بسیاری جهات ، تلفن های هوشمند مجرای این استرس هستند.

دیاز در این باره می گوید: "سیستم فعال سازی استرس" (آنچه که اغلب سیستم "جنگ یا فرار" ما نامیده می شود) یک فرایند بیولوژیکی بسیار واقعی است.این سیستم جایی است که مغز ما تمایل دارد در محیط اطراف به دنبال تهدیدات باشد، آنها را تشخیص داده و سپس سیگنال هایی را به بدن ما ارسال کند که باید برای آن تهدیدها آماده شویم. در واقع، دریافت نوعی از اعلان های ناراحت کننده از طریق تلفن های ما می تواند این پاسخ را فعال کند.  به گونه ای که آدرنالین ، هورمون های استرس مانند کورتیزول ، را فعال می کنند. آنها ما را برای پاسخگویی به تهدید آماده می کنند. "دیاز در اینباره تاکید می کند " ورود بیش از حد اطلاعات ، به ویژه اطلاعات استرس زا ، این سیستم را فعال تر نگه می دارد. این سیستم پاسخ  به تهدید، با اعلام حضورهای منظم تلفنی همیشه در حالت "آماده باش" قرار می گیرد.

وی اذعان می کند: "اگر ما دائماً  به مغزمان پیام های حاوی اخبار استرس زا بدهیم، به محیط اطراف خود و شرایط اجازه می دهیم که از نظر فیزیولوژیکی، سیستم استرس ما را به صورت مستمر در طول روز فعال نگه دارند.

زندگی امروزه با فناوری گره خورده است

در شرایط امروزی با شیوع بیماری کووید-19، فناوری ها زندگی جوامع را تحت الشعاع قرار داده اند؛ فناوری توانایی کار در خانه را برای ما را ایجاد کرده و در شرایطی که امکان حضوری دیدار عزیزانمان وجود ندارد تماس های تصویری شرایط دیدار را فراهم کرده اما  فناوری همچنین می تواند ما را مجبور کند تا فراتر از ارتباطات سالم، با تکیه بر صفحه نمایش و نه ارتباط بین فردی، حرکت کنیم.

 در شرایط امروزی تحقیقات زیادی در رابطه با تأثیر این بیماری همه گیر بر سلامت روان وجود دارد. تحقیقات آینده البته نشان خواهد داد که فناوری چه تاثیری بر عملکردهای اجتماعی و شناختی داشته است. دیاز در این زمینه می گوید همه گیری در حال حاضر تعادل زندگی ها را بهم زده و تشنج و استرس بیش از حد را به جوامع القا کرده است.تقسیم بندی بین خانه و محل کار کاملاً از بین رفته است. وی اذعان می کند: این بدان معناست که تقسیم بندی بین ما و فناوری نیز منحل شده است.

دیاز با بیان اینکه ، این پیامدهای واقعی بر سلامت روان ما تاثیر دارد تصریح می کند:  لازم است بدانیم که چگونه می توان تعادل را در شیوه تلفیق فناوری در زندگی خود برقرار کرد این ایجاد تعادل استرس را کاهش خواهد داد. به طور مثال تنها یک ساعت از روز، آن هم در زمان استراحت ظهر را به کنترل فضای مجازی اختصاص دهیم و از استفاده از شبکه های مجازی در زمان صبح و آخر شب پرهیز کنیم.

منبع| healthline

مترجم: نرگس بدیعیان