کاهش خطر مرگ با حذف غذاهای فرآوری شده

متخصصان می گویند حتی تغییرات کوچک در رژیم غذایی می تواند باعث پیشرفت چشمگیری در سلامت قلب شود

کاهش خطر مرگ با حذف غذاهای فرآوری شده

متخصصان می گویند حتی تغییرات کوچک در رژیم غذایی می تواند باعث پیشرفت چشمگیری در سلامت قلب شود

  • محققان می گویند در صورت استفاده از رژیم های غذایی سالم ، از هر سه مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی از دو مورد آن می توان جلوگیری کرد
  • متخصصان می گویند رژیم غذایی یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی است که به راحتی قابل اصلاح است
  • محققان توصیه می کنند تغییرات جزئی مانند خوردن میوه به جای چیپس برای ناهار، سبزیجات بیشتر و گوشت کمتر در وعده شام ایجاد کنید

 حکیم نیوز؛ رژیم غذایی از مهمترین عوامل پیشگیری از بیماریهای قلبی است که از بسیاری از بیماری های دیگر نیز جلوگیری می کند؛ در حقیقت ، با اتخاذ یک رژیم غذایی سالم ، می توان از هر سه مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی ، از دو مورد جلوگیری کرد.

 به گفته دکتر لویی( Xinyao Liu )، محقق دانشگاه مرکزی جنوبی در چانگشا ، چین و نویسنده اصلی این مطالعه؛ كاهش دریافت غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی های شیرین ، چربی های ترانس و اشباع شده و افزودن نمك و شكر ، در حالیكه مصرف ماهی ، میوه ، سبزیجات ، آجیل و غلات سبوس دار افزایش  یابد، می تواند از مرگ بیش از شش میلیون نفر جلوگیری کند. وی در این زمینه می گوید: در حالت ایده آل، ما باید روزانه 200 تا 300 میلی گرم اسید چرب امگا 3 از غذاهای دریایی بخوریم. "

لیو تصریح می کند: "علاوه بر این، هر روز باید 200 تا 300 گرم میوه، 290 تا 430 گرم سبزیجات، 16 تا 25 گرم آجیل و 100 تا 150 گرم غلات كامل در رژیم غذایی خود داشته باشیم."

این محقق اذعان می کند: "بیماری ایسکمیک قلب با رفتارهای سالم تا حد زیادی قابل پیشگیری است و افراد باید برای بهبود عادت های خود ابتکار عمل را داشته باشند."

به گزارش حکیم نیوز، این مطالعه که در مجله قلب اروپا - کیفیت مراقبت و نتایج بالینی منتشر شده است، تخمین می زند که در صورت استفاده از رژیم های غذایی سالم ، 69 درصد از مرگ های قلبی در سراسر جهان قابل پیشگیری است. محققان یافته های خود را بر اساس داده های مطالعه جهانی بیماری های  2017، که در 195 کشور بین سالهای 1990 و 2017 انجام شده است، ارائه داده اند. به گفته لیو ، این یافته ها در کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته سازگار بوده است.

همچنین دکتر الیزابت کلوداس، متخصص قلب و بنیانگذار Step One Foods به Healthline در این زمینه خاطر نشان می کند: "نُه عامل خطر عمده برای بیماری های قلبی وجود دارد که فقط در دو مورد از آنها نمی توانید کاری انجام دهید - سن و سابقه خانوادگی." "بقیه موارد را می توانید اصلاح کنید و پنج مورد از این هفت مورد به طور کامل یا تا حد زیادی توسط غذا هدایت می شوند."

جزئیات این مطالعه

بیماری ایسکمیک قلب در سال 2017 باعث ایجاد نزدیک به 9 میلیون مرگ در سراسر جهان شده است که 16 درصد از کل مرگ ها را تشکیل می دهد و این در حالی است که این میزان در سال 1990، 12 درصد بوده است.

لویی در این زمینه خاطرنشان می کند که شیوع ، میزان بروز و میزان مرگ و میر ناشی از سن استاندارد شده برای بیماری ایسکمیک قلب همگی بین سالهای 1990 و 2017 کاهش یافته است، اما تعداد کلی از مرگها در همان بازه زمانی تقریباً دو برابر شده است.

لیو تصریح می کند: "در حالیکه پیشرفت هایی در زمینه پیشگیری از بیماری های قلبی و بهبود بقا، به ویژه در کشورهای توسعه یافته حاصل شده است، اما تعداد افراد آسیب دیده به دلیل رشد و پیری جمعیت همچنان رو به افزایش است."

به گزارش حکیم نیوز؛ محققان تأثیر 11 عامل خطر را در مرگ ناشی از بیماری ایسکمیک قلب محاسبه کردند:

 

  • رژیم غذایی
  • فشار خون بالا
  • سطح بالای کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم سرم
  • گلوکز پلاسما بالا
  • مصرف دخانیات
  • شاخص توده بدن بالا (BMI)
  • آلودگی هوا
  • فعالیت بدنی کم
  • اختلال در عملکرد کلیه
  • قرارگیری در معرض سرب
  • مصرف الکل

که تاثیر رژیم غذایی بیش از دیگر عوامل است.

تغییرات کوچک ، نتایج بزرگ

دکتر استُولر( Felicia Stoler) یک متخصص تغذیه در رژیم غذایی ، به Healthline گفته است که این مطالعه نشان داده طی دو دهه گذشته پیشرفت کمی در زمینه تغییر عادات غذایی که به عنوان تأثیرگذارترین عامل بر سلامت قلب، شناخته و حاصل شده است.

استولر تاکید می کند: "اطلاعات بسیار گیج کننده ای در مورد رژیم غذایی سالم در ایالات متحده وجود دارد، و بیشتر افراد برای بهبود سلامت قلب خود نیازی به ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی خود احساس نمی کنند.

"وی  هم چنین با اشاره به اهمیت میوه در رژیم غذایی می گوید:" در صورتی که میوه ها را جایگزین خوراکی غیرضروری کنیم بعد از یک سال تاثیرات آن را بر سلامتی خود خواهیم دید.

استولر تایید می کند که  هر فردی باید "غذای واقعی بخورد، غذایی کافی که در آن سبزیجات نقش اصلی را ایفا می کنند ."

وی توصیه می کند: "قبل از ناهار ، قبل از خوردن آنچه معمولاً می خورید ، یک تکه میوه میل کنید – همین امر باعث می شود که غذا کمتر بخوریم. از طرفی هنگام شام ، نسبت های موجود در بشقاب خود را تغییر دهید. به جای گوشت و سبزیجات، سبزیجات را همراه گوشت میل کنید. مایعات منبع عظیمی از کالری غیرضروری هستند؛ بنابراین تا آنجا که می توانید از نوشیدنی های شیرین پرهیز و آب بنوشید. "

این متخصص تغذیه خاطرنشان می کند: "هر زمان که می توانید در مورد تغذیه انتخاب بهتری داشته باشید، حتی اگر این فقط یک انتخاب کوچک باشد. "همه آن گزینه های کوچک با گذشت زمان جمع می شوند و شما را به سمت مسیر سلامتی سوق می دهند. "

گفتنی است؛ بیماری‌های ایسکمیک قلب یا (به انگلیسی: ischemic heart disease (IHD)) بیماری‌هایی هستند که ناشی از کاهش خونرسانی به عضله قلب (میوکارد) و ایسکمی آن هستند.

 

منبع گزارش| سایت Healthline

مترجم| نرگس بدیعیان