راه حل برای کودکان کم تحرک در روزهای کرونایی

کودکان و نوجوانان به فعالیت و ورزش نیاز دارند و همین باعث شده که بسیاری از والدین به دنبال روش‌هایی باشند که بتوانند فرزندانشان را به این مسئله تشویق کنند و کمی از انزوا، گوشه‌گیری و در خانه ‌ماندن آن‌ها به خصوص با وجود کرونا کم کنند

راه حل برای کودکان کم تحرک در روزهای کرونایی

به گزارش حکیم نیوز: با بروز بیماری همه‌گیر کرونا، کودکان زمان بیشتری را پای دستگاه‌های دیجیتالی خود می‌گذارنند وهمین باعث شده است که تحرک آن‌ها کم شود. این اتفاق می‌تواند اثرات نامطلوب جسمی به بار بیاورد. کودکان گروه سنی ۶ تا ۱۷ سال لازم است که حدود ۶۰ دقیقه حرکات بدنی ورزشی داشته باشند. باید توجه داشت که نداشتن تحرک بدنی با افسردگی در سنین ۱۸ سال به بالا رابطه دارد و روی سلامت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان اثر منفی می‌گذارد.

مسئلۀ اصلی این است که رفتار والدین یک کودک یا نوجوان که کم‌تحرک در دوران کرونا و حتی پسا کرونا، باید چگونه باشد؟ واقعیت این است که با رفتارهای پرخاشگرانه کار به جایی نمی‌رسد بلکه باید روش‌هایی تشویقی را در پیش گرفت تا کودک یا نوجوان را از پای دستگاه دیجیتالی بلند کرد و به ورزش و تحرک وادار کرد.

 دوی گروهی، یک راه لذت‌بخش

برخی از والدین و معلمان به این نتیجه رسیده‌اند که هفته‌ای دوبار بچه‌ها را به فضاهای باز مثل پارک ببرند و با حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، دویدن دسته‌جمعی را با تعداد مشخصی از بچه‌ها انجام دهند. با تقسیم‌بندی دانش‌آموزان به گروه‌های کوچک‌تر و با برنامه‌ریزی هفتگی و حضور در فضای باز و رعایت نکات ایمنی می‌توان کودکان و نوجوانان را به فعالیت‌های بدنی در روزهای قرنطینه تشویق کرد.

 طناب‌زدن، یک فعالیت ارزان

جالب است بدانید که طناب‌زدن یکی از ارزان‌ترین، راحت‌ترین و مفیدترین ورزش‌ها است. از زمانی که بیماری کووید-۱۹ شیوع پیدا کرده است طناب‌بازی یکی از جدی‌ترین راه‌ها برای حفظ تحرکات بدنی است و کمپین‌هایی نیز برای آن به راه افتاده است که نتایج موفقی نیز داشته است. طناب‌بازی برای بزرگسالان و کودکان و نوجوانان لذت بخش است پس می‌توانید با یک برنامه‌ریزی منظم به همراه فرزندانتان طناب‌بازی کنید و آن به یک فعالیت جذاب بدل کنید.

 کلاس‌های مجازی، راه‌حل این روزها

یکی دیگر از راه‌ها استفاده از کلاس‌های مجازی است که تمرین ورزش می‌دهند. این کلاس‌ها معمولاً خیلی گران نیستند و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها فرزندانتان را به انجام حرکات بدنی تشویق کنید.

 یک پیاده‌روی خانوادگی

پیاده‌روی نیز می‌تواند راه مناسبی باشد. به هر حال برای تأمین مایحتاج روزانه خود مجبورید با رعایت نکات بهداشتی به خرید بروید. خوب است با حفظ نکات بهداشتی این فرایند را به یک پیاده‌روی برای خود تبدیل کنید. مسیرهایی جذاب را انتخاب کنید و با فرزندانتان به پیاده‌روی روزانه بروید. برای این کار مسیرهای خلوت را انتخاب کنید و عبور از درون یک پارک یا قدم زدن اطراف یک دریاچه یا فضای باز را انتخاب کنید.

دوچرخه‌سواری، علاقه همیشگی بچه‌ها

بچه‌ها عاشق دوچرخه‌سواری هستند. برخی آمارها در برخی از کشورها نشان می‌دهد در دوران کرونا خرید دوچرخه‌ رشد ۲۰۳ درصدی داشته است و این یعنی استفاده از دوچرخه در این روزهای بیماری یک راه مفید برای حفظ فعالیت‌های بدنی است. با رعایت نکات بهداشتی می‌توان بچه‌ها را به دوچرخه‌سواری تشویق کرد، خصوصاً در فضاهایی که برای این کار تدارک دیده شده است.

خلاقیت داشته باشید و تشویق کنید

بازی‌های انفرادی زیاد هستند که بهترین گزینه برای این روزها محسوب می‌شوند. استفاده از بازی‌های خانگی مانند سبدهای بسکتبال، تنیس روی فرش و غیره. حتی می‌توان خلاقیت به خرج داد و بازی‌هایی اختراع کرد تا کودک و نوجوان را به تحرک بدنی وادار کرد. در هرحال راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان کاری کرد که بچه‌ها سرشان را از رایانه‌هایشان بیرون بکشند و به خود تکانی بدهند، کافی است کمی حوصله به خرج دهید و از تشویق استفاده کنید. حتی اگر لازم است بچه‌ها را با پرداخت پول تشویق کنید تا اینکه مدام به بچه غر بزنید. هرچه بیشتر در فعالیت‌های این چنینی با  فرزندان رفاقت و با آن‌ها همراهی کنید نتایج بهتری می‌گیرید.