ریشه شیرین،خوراکی محبوب زمستان

چغندر یکی از سالم ترین سبزیجات است که غنی از ویتامین ها، مواد معدنی ، مواد مغذی و بدون شک از غذاهای کاربردی و کمک کننده برای درمان کم خونی، سوء هاضمه، یبوست، اختلالات کلیوی، شوره سر، اختلالات کیسه صفرا، سرطان و بیماری های قلبی عروقی است.همچنین به بهبود گردش خون کمک می کند و با مشکلات تنفسی مقابله می کند و حتی مانع از بیماری آب مروارید می شود. در ادامه به مهم‌ترین فواید مصرف چغندر در روزهای سرد سال آشنا خواهیم شد.

ریشه شیرین،خوراکی محبوب زمستان

حکیم نیوز؛ به نقل از هلث لاین، خوش‌طعمی و آماده‌سازی سریع و ساده ریشه سبزی چغندر، این میوه را به یکی از گزینه‌های خوراکی محبوب در فصل پاییز و زمستان تبدیل کرده است.

چغندر یکی از سالم ترین سبزیجات است که غنی از ویتامین ها، مواد معدنی ، مواد مغذی و بدون شک از غذاهای کاربردی و کمک کننده برای درمان کم خونی، سوء هاضمه، یبوست، اختلالات کلیوی، شوره سر، اختلالات کیسه صفرا، سرطان و بیماری های قلبی عروقی است.همچنین به بهبود گردش خون کمک می کند و با مشکلات تنفسی مقابله می کند و حتی مانع از بیماری آب مروارید می شود. در ادامه به مهم‌ترین فواید مصرف چغندر در روزهای سرد سال آشنا خواهیم شد.

کمک به کنترل فشار خون :

بیماری‌های قلبی، حملات قلبی، نارسایی قلبی و سکته‌ مغزی همگی جزو مهم‌ترین علت های مرگ‌ومیر در سراسر جهان هستند. فشار خون بالا یا بیماری پُرفشاری خون هم یکی از خطر های اصلی در ابتلا به این بیماری‌ها و وضعیت‌های خطرناک محسوب می‌شود. این در حالی است که یافته‌های تحقیقاتی نشان داده‌اند مصرف چغندر می‌تواند در عرض چند ساعت فشار خون را بین 4 تا 10 میلی‌متر جیوه (mmHg) کاهش دهد. جالب‌تر آن‌که همین تحقیقات نشان می‌دهند مصرف چغندر خام از این نظر دارای اثرگذاری قوی‌تری است.

کمک به التهاب‌زدایی از بدن:

التهاب مزمن با برخی از بیماری‌های مختلف مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کبدی و سرطان‌ها مرتبط است. اما رنگدانه‌هایی به‌نام بتالائین در چغندر یافت می‌شوند که خاصیت‌های ضدالتهابی مناسبی دارند. براساس تحقیقات انجام‌شده، دریافت بتالائین می‌تواند درد و ناراحتی‌های مرتبط با بیماری‌هایی مانند آرتروز را کاهش دهد.

 بهتر کردن وضعیت گوارشی :

فیبر غذایی از مهم‌ترین ترکیبات غذایی در هر رژیم غذایی سالم است که بهتر کردن وضعیت گوارشی را فقط یکی از فواید آن دانسته‌اند. این درحالی است که هر فنجان از چغندر حدود 3.4 گرم فیبر غذایی به بدن می‌رساند و همین ویژگی چغندر را به یکی از منابع مهم غذایی برای دریافت فیبر تبدیل کرده است. فیبرها بدون تغییر خاصی از دستگاه گوارشی عبور می‌کنند و به روده بزرگ می‌رسند؛ یعنی همان جایی که باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کنند و حجم مدفوع را هم افزایش می‌دهند. همین روند باعث می‌شود که مصرف چغندر به بهبودی در سلامت گوارشی منتهی شود. پیشگیری از ابتلا به یبوست، بیماری‌های التهابی روده و دیورتیکولیت از مهم‌ترین فواید دریافت فیبر غذایی به‌طور منظم است. ویژگی دیگری که اهمیت خوراکی‌های حاوی فیبر مانند چغندر را افزایش می‌دهد،کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان کولون، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط است.

 کمک به بهتر شدن سلامت مغز :

عملکردهای ذهنی و شناختی به‌طور طبیعی همراه با بیشتر شدن سن رو به زوال می‌روند. این روند طبیعی در بعضی افراد چشمگیرتر است و باعث ابتلا به بیماری‌های خاصی مانند زوال عقل می‌شود. محققان گفته‌اند که کاهش جریان خون در مغز و تضعیف اکسیژن‌رسانی به آن می‌تواند در این روند تخریبی، نقش مهمی داشته باشد. با این‌حال، نیترات‌های موجود در چغندر می‌توانند رگ‌های خونی را منبسط کنند و جریان خون منتهی به مغز را تقویت کنند و دقیقا از همین طریق نقش مهمی در تقویت عملکردهای شناختی و ذهنی داشته باشند. یافته‌های تحقیقاتی نشان داده‌اند که مصرف چغندر به ‌طور خاص با بهبود گردش خون در لبِ پیشانی مغز مرتبط است؛ یعنی دقیقا همان بخشی از مغز که با تفکر عمیق‌تر و عملکردهایی مانند تصمیم‌گیری و حافظه فعال ارتباط دارد.

کمک به تقویت عملکردهای ورزشی:

تحقیقات گوناگونی نشان داده‌اند که نیترات‌های موجود در خوراکی‌های طبیعی می‌توانند برای بهبودی در عملکردهای ورزشی مفید باشند. به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران به مصرف چغندر تمایل دارند. این نیترات‌های طبیعی کارایی میتوکندری را تقویت می کنند که مسئولیت تولید انرژی در سلول‌های بدن را بر عهده دارد. به همین دلیل مصرف جغندر نقش موثری در بهبود عملکردهای ورزشی دارند.