عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع):

سبک زندگی امام جواد؛ بالاترین عیار تقوا و پرهیزکاری

عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) گفت: سیره و سبک زندگی امام جواد(ع) همچون دیگر حضرات معصومین(ع)، حقیقتاً بالاترین و کامل ترین عیار تقوا و پرهیزگاری است.

سبک زندگی امام جواد؛ بالاترین عیار تقوا و پرهیزکاری

به گزارش حکیم نیوز مهدی اسلامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق ضمن تبریک میلاد امام جواد(ع) گفت:  امام جواد(ع) دو لقب بسیار مشهور دارند که "جواد" ناظر به جود و بخشندگی والای ایشان است و "تقی" نیز ریشه در تقوا و پرهیزگاری عالی حضرت دارد.

وی با بیان این که امام محمد تقی(ع) همچون دیگر حضرات معصومین(ع) در نقطه ی اوج تقوا قرار دارند، گفت: اساساً فردی را متقی و با تقوا می دانند که در درونش نیروی بازدارنده ای از گناه و معصیت داشته باشد به شکلی که برای او این حالت، به یک ملکه نفسانی تبدیل شده باشد تا او را در مواجهه با شهوات و معاصی، مصون و محفوظ نگاه دارد.

اسلامی افزود: البته امام جواد(ع) به جهت مقام عصمت از این مسایل مبرا بوده اند، منتهای مراتب تقوای بالای ایشان موجب شده که در تاریخ یکی از القاب معروف حضرت "تقی" باشد.

پژوهشگر دینی  یادآور شد: چنانچه دقتی در آیات نورانی قرآن کریم داشته باشیم، به خوبی متوجه می شویم که از نگاه کلام وحی، تقوا نور الهی است که هر جا زمینه ظهور و بروز پیدا کند باعث جوشش علم و معرفت و بصیرت می شود.

وی همچنین تأکید کرد: امروزه به ویژه ما به بحث تقوا و پرهیز از گناهان و معاصی برای اصلاح سبک زندگی افراد به ویژه نسل جوان نیاز جدی داریم و این که می گوییم حضرت جواد(ع) به عنوان جوان ترین امام معصوم، بهترین الگوی نسل جوان است، یکی از دلایل و خاستگاه های آن به خاطر بحث تقوامداری در زندگی است و این که چگونه می توان از سیره حضرت و کلام گُهربار ایشان برای مزین شدن به گوهر بی مثال تقوا بهره مند شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) همچنین ابراز داشت: البته تقوا دارای ابعاد و شاخه‌های گوناگونی است که از آن جمله می توان به تقوای اقتصادی، تقوای سیاسی و اجتماعی، تقوای اخلاقی و ... اشاره کرد و در هر صورت آن چه مهم است این که بدانیم تقوا، گوهری است که باعث حریت واقعی انسان از هر نوع تقیدی به غیر از بندگی خدا می شود و لذا انسان متقی در برابر شهوات و گناهان و وسوسه های شیطانی، تسلیم نمی شود و به این خاطر از صراط مستقیم انحراف پیدا نمی کند.