تضمین سلامتی؛ با مراقبت از آنچه می خوریم و می نوشیم

طب سنتی و مکمل مقابل بیماری های قلبی و عروقی قد علم کرده است

کارشناسان می گویند یک رژیم به سبک مدیترانه ای سرشار از سبزیجات، میوه ها و غلات کامل و نیز عدم استفاده از داروهای شیمیایی می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته کمک کند

طب سنتی و مکمل مقابل بیماری های قلبی و عروقی قد علم کرده است
دهان مردی در کنار سیب زمینی همبرگر مرغ سرخ کرده
  • تحقیقات جدید نشان می دهد که غذاهای شیرین، فرآوری شده و تصفیه شده به احتمال زیاد باعث التهاب می شوند که می تواند منجر به بیماری قلبی و سکته شود.
  • غذاهای کامل و پروتئین های سالم، التهاب را کاهش می دهند و منجر به نتایج بهتر در سلامتی می شوند.
  • در حالی که از مصرف گوشت قرمز، نوشیدنی های شیرین و غذاهای فرآوری شده خودداری می کنید، بهتر است چیزی شبیه به رژیم مدیترانه ای را دنبال کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم، همراه با ورزش، احتمال ابتلا به بیماری مزمن را کاهش می دهد.

حکیم نیوز؛ ممکن است شنیده باشید که پزشکان در برخی موارد به شما گفته اند، بهتر است یک رژیم غذایی عمدتاً گیاهی را انتخاب کنید و از غذاهای شیرین و تصفیه شده پرهیز کنید. اکنون، یک مطالعه جدید، بر اهمیت این دستورالعمل پزشکی تأکید کرده است.

تحقیق منتشر شده در ماه جاری در مجله (American College of Cardiology (JACC  نشان می دهد که رژیم غذایی با غذاهایی که باعث افزایش التهاب در بدن می شود، با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی مرتبط است. داده های این مطالعه از مطالعات بهداشت پرستاران I و II تهیه شده است، اطلاعات بیش از 210 هزار نفر از سال 1986 تجزیه و تحلیل شده است. در واقع این نتیجه گیری شامل 32 سال پیگیری است. مطالعات قبلی نشان داده است که پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی بیشتر، مانند رژیم مدیترانه ای، با گذشت زمان منجر به کاهش خطر التهاب می شود.

دکتر جون لی، دانشمند تحقیقاتی در بخش تغذیه در Harvard T.H. دانشکده بهداشت عمومی چان در بوستون، ماساچوست و نویسنده اصلی این تحقیق به Healthline گفته است که یافته ها در گروه های مختلف و بین زن و مرد سازگار است. وی خاطرنشان كرده است: «در مقایسه با 20 درصد از جمعیت مورد مطالعه كه بیشترین رژیم ضد التهابی را مصرف می كنند پتانسیل التهابی به طور قابل توجهی با بروز بیشتر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.»

وی تصریح کرده که: «20 درصد از جمعیت مورد مطالعه كه بیشترین رژیم غذایی ضد التهابی را مصرف می كنند 46 درصد بیشتر در معرض بیماری قلبی و 28 درصد بیشتر در معرض سكته مغزی قرار دارند.»

لی همچنین اشاره کرده که اگرچه یافته ها به طور واضح بیان شده است، اما تحقیقات بیشتر می تواند به اعتبار بخشیدن به رابطه بین برخی غذاها و التهاب کمک کند.

چه غذاهایی باعث التهاب می شوند؟

بسیاری از غذاها در رژیم غذایی معمول آمریکای شمالی مانند نوشیدنی های شیرین، گوشت های فرآوری شده و غلات تصفیه شده باعث التهاب می شوند که می تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی در افراد شود. دکتر لی در این باره می گوید: «در رابطه با این مطالعه، ما به این نتیجه رسیدیم که بهتر است مصرف دانه های تصفیه شده، به ویژه دانه های سرخ شده [و همچنین] گوشت قرمز فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین را کاهش دهید. گفتن اینکه هرگز این غذاها را نخورید غیرممکن است، اما سعی کنید میزان مصرف این غذاها را کاهش دهید و آنها را با غلات کامل، گیاهان یا سایر منابع سالم پروتئین مانند ماهی جایگزین کنید. همچنین، مصرف سبزیجات و میوه های سبز برگ و زرد تیره را افزایش دهید.»

به طور خلاصه، پیروی از یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات، همراه با غلات کامل و پروتئین های سالم، برای سلامتی شما بهتر از خوردن غذاهای تصفیه شده و فرآوری شده است.

همچنین دکتر اندرو فریمن، متخصص قلب و عروق و مدیر پیشگیری و تندرستی قلب و عروق در National Jewish Health در دنور، به Healthline در این باره می گوید: پزشكان سال هاست كه این نوع تغذیه سالم را توصیه می كنند. وی اظهار می کند: «واقعاً تعجب آور نیست كه غذاهای غالب كمرنگ، كم چرب و گیاهی كه به عنوان ضد التهاب شناخته می شوند، همچنان بهترین راه برای جلوگیری از بیماری های مزمن هستند. همچنین تعجب آور نیست که غذاهایی مانند نوشیدنی های شیرین، گوشت ها، پنیرها، غذاهای چرب و غیره با نتایج بدتری همراه هستند و افراد را درگیر بیماری های حاد قلبی و هم چنین بروز سکته های متعدد می کنند.»

فریمن اضافه می کند: رژیم غذایی بخش مهمی از رویكرد ما برای مراقبت خوب از بیماران است و خوردن یک رژیم غذایی گیاهی عمدتاً كم چرب و كامل، بسیار مؤثر است.

رژیم غذایی سالم، سلامتی را به ارمغان می آورد

این واقعیت که رژیم های گیاهی سالم تر از رژیم های غذایی غنی از غذاهای فرآوری شده هستند، کشف جدیدی نیست با این وجود هنوز رژیم های غذایی ناسالم رایج هستند و به تبع آن بیماری قلبی دلیل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است. اگرچه خوردن همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده و با نوشابه ممکن است از خوردن سالاد در کوتاه مدت رضایت بخش تر باشد، اما طولانی مدت مرگ زودرس را به ارمغان می آورد.

فریمن در این باره  می گوید: با بیماران زیادی مصاحبه شده تا بفهمد چه چیزی شخصاً آنها را به خوردن غذاهای ناسالم تحریک می کند و نتیجه جز لذت آنی از طعم غذا نبوده است.

وی همچنین اذعان می کند استفاده از داروی شیمیایی نیز در بین مردم افزایش یافته است و این در حالیست  که طب سنتی  سبک زندگی سالم را تضمین می کند، از طرفی پیروی از یک رژیم غذایی غالباً گیاهی، ورزش منظم، خلاص شدن از استرس و خواب کافی می تواند به افزایش عمر و سلامتی در طول زندگی افراد کمک شایانی کند.

منبع: healthline

مترجم: نرگس بدیعیان