فودبلاگرها، خطر جدی برای سلامت جامعه

امروزه شاهد گسترش روزافزون استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی و افزایش علاقه افراد برای به اشتراک گذاشتن فعالیت‌‌های روزمره هستیم؛ از آن‌‌جا که مطالب مربوط به غذا و تغذیه در سال‌‌های اخیر، مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است، شاهد افزایش صفحات مجازی فعال در زمینه غذاها نیز هستیمکه این صفحات به فودبلاگرها شهرت دارند.

فودبلاگرها، خطر جدی برای سلامت جامعه

به گزارش حکیم نیوز:عادل احمدی‌‌گل، کارشناس ارشد تغذیه و مشاور امور اجتماعی انستیتو تحقیقات تغذیه‌‌ای و صنایع غذایی درباره تأثیر این نوع فعالیت‌‌های مجازی در حوزه غذا و تغذیه‌‌، بیان کرد:فودبلاگر اصطلاحاً به فردی گفته می‌‌شود که در صفحه خود در شبکه‌‌های اجتماعی، اطلاعاتی درباره غذا را با دیگران که دنبال‌‌کنندگان او هستند به اشتراک می‌‌گذارد؛ این اطلاعات شامل تجربه‌‌های او از خرید محصولات غذایی از رستوران‌‌ها، قنادی‌‌ها، بستنی‌فروشی‌‌ها و حتی شرکت‌‌های تولید‌کننده محصولات غذایی است.

احمدی گل خاطرنشان کرد: گشت‌‌وگذاری در این صفحات نشان می‌‌دهد که صاحبان این صفحات عموماً به ارائه اطلاعات از فست‌فودها و غذاهای ناسالم می‌‌پردازند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دنبال کردن این صفحات، تأثیر منفی بر سلامتی و رژیم غذایی افراد خواهد داشت یا خیر گفت: مطالعات اندکی در زمینه تأثیر دنبال کردن این صفحات بر عادات غذایی افراد انجام شده است اما مطالعات موجود نشان داده‌‌اند که تأثیر این صفحات بر الگوهای غذایی افراد می‌‌تواند مضر باشد و سبب دور شدن فرد از عادات غذایی سالم شود؛ در حقیقت تحریک حس بینایی با غذا از طریق تأثیر بر سیستم عصبی می‌‌تواند سبب افزایش اشتها در فرد شود بنابراین تمایل فرد به مصرف این مواد غذایی افزایش پیدا می‌‌کند.

به گفته مشاور امور اجتماعی انستیتو تحقیقات تغذیه‌‌ای،این مواد غذایی عموماً شامل فست‌فودها و غذاهای سرخ‌کردنی سرشار از اسیدهای چرب اشباع و ترانس یا شیرینی‌‌های سرشار از قند ساده هستند،که مصرف زیاد این مواد منجر به بالا رفتن کلسترول LDL و تری‌گلیسیرید خون می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌‌دهد.

این کارشناس تغذیه در ادامه افزود: از طرف دیگر دریافت کالری اضافه، با افزایش خطر چاقی و به‌خصوص چاقی شکمی در ارتباط است که خود سبب افزایش خطر بیماری‌‌های مزمن مرتبط با تغذیه ناسالم همچون دیابت و بیماری‌‌های قلبی عروقی می‌‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تأثیر این تبلیغات بر گروه‌‌های سنی مختلف، متفاوت است؛ این مسئله در گروه سنی کودکان خطرناک‌‌تر است زیرا این گروه سنی تأثیرپذیری بالاتری دارند و افزون بر این، افزایش مصرف مواد غذایی آسیب رسان و فست‌فودها در کودکان که در نهایت به چاقی منجر شود، خطر ابتلای کودک به بیماری‌‌های مزمن مرتبط با رژیم غذایی همچون دیابت و بیماری‌‌های قلبی عروقی در آینده را افزایش می‌‌دهد؛ بنابراین مصرف این مواد نه‌تنها سبب کاهش کیفیت زندگی و ناکارآمدی نیروی کار جامعه در آینده می‌‌شود بلکه نظام سلامت کشور را متحمل هزینه‌‌های درمان سنگینی می‌‌کند.

احمدی گل در ادامه به بیان علت افزایش علاقه افراد به دنبال کردن این صفحات پرداخته و تصریح کرد: استفاده از روش‌‌های جدید و خلاقانه در این زمینه به‌خصوص اگر جمعیت هدف خاصی را نشانه بگیرد، با استقبال بالاتری مواجه خواهد شد؛ استفاده از جلوه‌‌های بصری زیبایی‌شناختی، به اشتراک گذاشتن مسائل زندگی شخصی یا برگزاری مسابقات در این صفحات همگی برای رسیدن به فالورهای بالاتر است؛ سودی که خود این صفحات از طریق تبلیغات می‌‌برند، دلیل محکمی برای تلاش‌‌شان در جهت افزایش جذب مخاطب است؛ هرچه صفحات اجتماعی فودبلاگرها در جذب مخاطب موفق‌‌تر باشد، ابعاد تأثیرات ناسالمی که ذکر شد گسترده‌‌تر می‌‌شود.

وی در رابطه  با ‌انگیزه‌‌ پشت‌‌پرده ایجاد صفحات فودبلاگینگ گفت: در اکثر این صفحات، تولیدکنندگان محصولات غذایی تحت عنوان اسپانسر وارد عمل می‌‌شوند و از این طریق به تبلیغ محصول خود می‌‌پردازند حتی افراد مشهور در جامعه که اصطلاحاً به آنها سلبریتی گفته می‌‌شود یا افرادی که در صفحات اجتماعی نقش پررنگی پیدا کرده‌‌اند و به اینفلوئنسر تبدیل شده‌‌اند می‌‌توانند به ابزاری برای تبلیغ محصولات مدنظر تولیدکنندگان محصولات غذایی مبدل شوند.

مشاور امور اجتماعی انستیتو تحقیقات تغذیه‌‌ای کشور در خاتمه هشدار داد: هرچه تماس افراد با این صفحات بیشتر باشد، تمایل آن‌‌ها به غذاهای تبلیغ‌شده بیشتر می‌‌شود و در نتیجه خطر چاقی و بیماری‌‌های مرتبط با تغذیه ناسالم بیشتر می‌‌شود، به همین خاطر به همه افراد توصیه می شود از دنبال کردن این صفحات خودداری کنند. همچنین اطلاعات تغذیه‌‌ای را از صفحات معتبری دریافت کنند که نویسندگان آن‌‌ها، دانش‌‌آموختگان رشته تغذیه هستند.