زغال‌اخته آبی و شگفت انگیز

بلوبری (Blueberry) یا زغال‌اخته‌ی آبی میوه‌ی بومی آمریکای شمالی است که تا سال ۱۹۳۰ به اروپا معرفی نشده بود. بلوبری در فصل گوجه‌سبز یا آلوچه یافت می‌شود و تُرک‌های غرب گیلان به این میوه‌ی ترش و شیرین قاراگیله می‌گویند.

زغال‌اخته آبی و شگفت انگیز

حکیم نیوز: کشت بلوبری در آمریکای شمالی به طور گسترده آغاز شد و پس از شروع به کار در مناطقی از اروپا و آسیا گسترش یافت. قبل از شناسایی، آنها فقط در طبیعت یافت می شدند. بلوبری ارتباط نزدیکی با زغال اخته دارد. گونه های دیگر در خانواده بلوبری شامل زغال اخته، شاه توت فرنگی، توت فرنگی، و غیره است. بلوبری قبل از رسیدن اروپاییان به آمریکای بومی به طور گسترده مصرف می شد و از آن زمان، گسترش بلوبری در سرتاسر جهان رخ داد.در اینجا شش فایده بلوبری برای سلامتی ذکر شده است:

_بلوبری منبع باورنکردنی مواد مغذی است در یک فنجان زغال اخته

کالری: ۸۵

فیبر: ۳۶ گرم ، فیبر باعث بهبود سلامت روده ، کاهش کلسترول و کنترل سطح قند خون می شود

پتاسیم: ۱۱۶ میلی گرم، پتاسیم ضربان قلب شما را تنظیم می کند ، کربوهیدرات ها را متابولیزه می کند و عملکرد مناسب عضلات را حفظ می کند.

ویتامین K: 29 میکروگرم ، ویتامین K پروتئین های مورد نیاز برای لخته شدن خون را ایجاد می کند.

ویتامین C: 46 میلی گرم ، ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان است که به بدن در جذب آهن کمک می کند.

فولات: ۹ میکروگرم ، فولات گلبول های قرمز خون را تشکیل می دهد ، که به بدن در دریافت اکسیژن و آزاد سازی دی اکسید کربن کمک می کند.

_بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها در به حداقل رساندن التهاب کمک می کنند که به نوبه خود آسیب سلول ها را کاهش می دهد.

برخی از التهاب ها طبیعی است ، اما افزایش سطح مزمن در طول زمان منجر به بیماری می شود بلوبری در آنتی اکسیدان آنتوسیانین قوی است ، که به کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های مزمن کمک می کند.

در یک بررسی ۲۰۱۳ ، محققان دریافتند که پتروستیلبن – آنتی اکسیدان دیگری در بلوبری – ممکن است به مهار سرطان سینه کمک کند و از بیماری قلبی محافظت کند.

_بلوبری سطح کلسترول را بهبود می بخشد

بلوبری همچنین می تواند سطح کلسترول LDL را کاهش دهد – شکل بد کلسترول که می تواند عروق را مسدود کند.

بلوبری حاوی فیتواسترول است ، ترکیبی که می تواند سطح LDL را کاهش دهد .

_بلوبری فشار خون را پایین می آورد 

وقتی به طور مداوم خورده می شود ، بلوبری به کاهش فشار خون کمک می کند در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۹ ، مصرف یک نوشیدنی حاوی ۲۰۰ گرم بلوبری به مدت یک ماه فشار خون شرکت کنندگان را ۵ میلی متر جیوه کاهش داد.

علاوه بر این ، در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۵ ، زنان یائسه با فشار خون بالا که روزانه ۲۲ گرم پودر بلوبری خشک شده را به مدت ۸ هفته هضم می کردند ، کاهش قابل توجهی در فشار خون نسبت به گروه کنترل داشتند.

 

_بلوبری حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد

بلوبری ممکن است به کسانی که مقاومت به انسولین دارند مانند افرادی که دیابت نوع ۲ دارند ، کمک کند مقاومت به انسولین هنگامی ایجاد می شود که لوزالمعده انسولین زیادی تولید کند و سلول ها دیگر به درستی به هورمون پاسخ نمی دهند.

بلوبری توانایی بهبود حساسیت به انسولین را دارد آنتوسیانین موجود در بلوبری آنچه در بهبود حساسیت به انسولین کمک می کند.

در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۰ بر روی افراد چاق ، غیر دیابتی اما مقاوم به انسولین ، ۶۷٪ از شرکت کنندگان که بلوبری مصرف کرده اند حداقل ۱۰٪ بهبود حساسیت به انسولین مشاهده کرده اند  بلوبری می تواند یک انتخاب عالی برای افراد دیابتی باشد زیرا ممکن است در بهبود حساسیت به انسولین نقش داشته باشد ، اما مهم است که از مقدار توصیه شده کربوهیدرات در هر وعده غذایی بیشتر نشود.

این بدان دلیل است که بدن کربوهیدرات ها را به قند تجزیه می کند افراد دیابتی باید ۴۵٪ کالری روزانه خود را از کربوهیدرات دریافت کنند یک فنجان بلوبری ۲۱۷ گرم کربوهیدرات دارد.

 

_بلوبری ممکن است عملکرد شناختی را بهبود بخشد

عملکرد شناختی به فعالیتهای ذهنی ، مانند تفکر ، یادگیری و به خاطر سپردن اشاره دارد.در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۱ ، افراد مسن با کاهش حافظه زودهنگام به مدت ۱۲ هفته روزانه آب بلوبری مصرف کردند در حالی که گروه دیگر یک نوشیدنی دارونما توت مصرف کردند بعد از ۱۲ هفته ، کسانی که مصرف آب بلوبری باعث بهبود عملکرد حافظه و همچنین کاهش علائم افسردگی شد.

 

_بلوبری یک پروبیوتیک است 

بلوبری حاوی پروبیوتیک است مصرف پری بیوتیک ها ، نوعی فیبر غذایی ، می تواند سلامت روده را تقویت کند. پرو بیوتیک ها کربوهیدرات های هضم ناپذیری هستند که باکتری های سالم ساکن روده را تغذیه می کنند مهم است که باکتری های سالم شکوفا شوند و باکتری های مضر وارد دستگاه گوارش را از بین ببرند بدون مقدار کافی باکتری خوب، باکتری های بد افزایش می یابد و باعث التهاب می شود که می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد.