ورزش هایی که مانع از ابتلای افراد به افسردگی می شوند

محققان در مطالعات جدید خود دریافته اند، افرادی که به صورت منظم به فعالیت های ورزشی مشغول هستند بسیار کمتر از دیگر افراد دچار اختلالات روانی و افسردگی می‌شوند.

ورزش هایی که مانع از ابتلای افراد به افسردگی می شوند

به گزارش حکیم نیوز: اگر به اطراف خود نگاهی بی­‌اندازیم مشاهده می کنیم؛ افرادی که به صورت منظم به فعالیت های ورزشی مشغول هستند بسیار کمتر از دیگران دچار اختلالات روانی و افسردگی می‌شوند. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهد که ارتباط پیچیده‌ای بین ورزش و سلامت روان وجود دارد. گفتنی است که ورزش با تقویت روحیه، کاهش اضطراب و استرس، بهبود خلق و خو، افزایش اعتمادبه‌نفس و نگرش مثبت به زندگی همراه است.

بنا به گفته روانشناسان بیشتر افرادی که ورزش می‌کنند صرفاً به این دلیل به ورزش ادامه می‌دهند که باعث ایجاد حس بهتری در آن‌ها می‌شود. به طور کلی باید گفت که سلامت روان از مزایای ورزش منظم است که باید توسط متخصصان بهداشت روان به بیماران تأکید شود. در ادامه به معرفی برخی از ورزش­هایی که کمک شایانی به تقویت روحیه و کاهش اضطراب و استرس می­کند، می پردازیم.

پیاده‌روی

هراندازه که پیاده‌روی باعث بهبود سلامت جسمی می‌شود، همان‌قدر هم در بهبود سلامت روانی مؤثر است. این ورزش برای سلامتی روان بسیار مناسب است و مطالعات تأیید می‌کنند که مقادیر اندکی فعالیت بدنی منجر به بهبود سلامت روانی می‌شوند. مطالعه‌ای که روی بیش از یک‌میلیون نفر در طی چهار سال انجام شد نشان داده است، افرادی که هر روز پیاده‌روی می‌کردند  10 درصد کمتر از کسانی که هرگز پیاده‌روی نمی‌کردند به بیماری‌های روانی مبتلا شده بودند.

این گزارش نشان می‌دهد حتی افرادی که قادر نیستند در روز ساعت‌ها وقت خود را صرف ورزش کنند با اختصاص تنها 30 دقیقه از وقت روزانه خود می‌توانند سلامت روانشان را تضمین کنند.

پرورش اندام

پرورش اندام و تقویت عضلات با افزایش قدرت بدن باعث بالابردن عزت نفس و از بین رفتن افسردگی می شود این ورزش خواب را تنظیم کرده و استرس را کاهش می دهد و با بهبود خلق و خو درمان موثری برای افسردگی به شمار می رود.

یوگا

یوگا یک تمرین منحصربه‌فرد ذهنی و جسمی است که ارتباط عمیقی بین جسم و روح برقرار می‌کند. از مزایای این ورزش برای سلامت روح می‌توان به افزایش اعتمادبه‌نفس، مثبت اندیشی و امید به زندگی، افزایش قدرت تمرکز و یادگیری، افزایش خودشناسی، کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود کیفیت زندگی، افزایش آرامش، بهبود بسیاری از اختلالات روانی مانند اضطراب، ترس، وسواس و... اشاره کرد. همچنین یوگا می‌تواند برای افرادی که از استرس پس از سانحه رنج می‌برند نیز مفید باشد.

شنا

شنا یک تمرین عالی برای پرورش جسم و روح است. همه از بودن در آب لذت می‌برند و بیشترین آرامش را زمانی تجربه می‌کنند که در آب و مشغول شنا هستند، چون در زمان شنا کردن بیشترین تمرکز روی انجام صحیح فعالیت شنا کردن است؛ بنابراین افراد برای مدتی افکار منفی را کنار گذاشته و به آن‌ها فکر نمی‌کنند و احساس آرامش بیشتری دارند.

دوچرخه‌سواری

یکی از جالب‌ترین فعالیت‌های بدنی که منجر به بهبود سلامت روان می‌شود دوچرخه‌سواری است. دوچرخه‌سواری باعث تحریک و آزاد شدن هورمون‌های شادی‌بخش در سطح مغز شده و به افراد این امکان را می‌دهد تا استرس و افکار منفی را به روشی کارآمد از خود دور کنند.

محققان در جدید مطالعات خود دریافته اند که دوچرخه‌سواری باعث بالا رفتن اعتمادبه‌نفس و کاهش اضطراب و استرس می‌شود و افرادی که ورزش دوچرخه‌سواری را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند کمتر دچار اضطراب اجتماعی شده و اضطراب و استرس کمتری دارند.