يوگا، ورزشي آرامش بخش

بسيار از محققان معتقدند که یوگا فقط یک ورزش بدنی نيست چرا که پژوهش‌های علمی ثابت کرده است که یوگا نه تنها بر جسم انسان تاثیرگذار است بلکه در تنظیم نیروی پرانیک یا انرژی حیاتی و جریان آن و همچنین بر ضمیر انسان نیز موثر است.

يوگا، ورزشي آرامش بخش

به گزارش حکیم نیوز: يوگا ورزشی است که نه تنها بر بدن انسان بلکه بر روح او نیز تاثیرگذار است. بسيار از محققان معتقدند که یوگا فقط یک ورزش بدنی نيست چرا که پژوهش‌های علمی ثابت کرده است که یوگا نه تنها بر جسم انسان تاثیرگذار است بلکه در تنظیم نیروی پرانیک یا انرژی حیاتی و جریان آن و همچنین بر ضمیر انسان نیز موثر است.

افزايش اعتماد به نفس

بعضی از حرکت‌های یوگا به طور خاص روی اعتماد به نفس افراد کار می‌کند. وقتی افراد تازه شروع به کار می‌کنند این حرکات ساده هستند و به ترتیب پیشرفته‌ تر می‌شوند که انجام اين حرکت از توان هر کسي بر نمي آيد و همين امر به خودي خود باعث افزايش اعتماد به نفس در افراد مي شود.

عدم نياز به مکان و آموزش خاص

افراد در هر جایی می‌توانند تمرین یوگا انجام دهند. اگرچه خوب است که افراد زیرانداز مخصوص به خودشان را به همراه داشته باشند، به کلاس یوگا بروند یا در خانه‌ شان فضایی راحت برای این کار داشته باشند؛ اما بدون اینها هم، افراد در هر جایی می‌توانند یوگا کار کنند.

يادگيري تنفس درست

یادگیری تنفس به روش یوگا اثرات مثبت ملموسی به همراه دارد که از جمله اين اثرات مي توان به کاهش فشارهای حاد و مزمن در اطراف قلب و اعضای گوارشی، کمک به بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی براي غلبه بر نگرانی هاي ناشی از نفس‌تنگی، تقويت محرک‌های عصبی مربوط به عروق قلبی، کاهش اضطراب عصبی و حسی و....

بهبود فرم بدن

حرکات یوگا به افراد مي آموزد که با قامتی راست بایستند، به طوری که سر در راستای قلب، و قلب در راستای لگن‌ خاصره قرار بگيرد. نکته‌ دیگر این که با اصلاح حالت بدن، نفس‌ها عمیق‌تر و در نتیجه تنفس بهتر مي شود.

افزايش صبر و تحمل

با انجام یوگا، افراد یاد می‌گیرند که در لحظه زندگی کنند. افراد با  انجام تمرینات یوگا، مي آموزند که ذهن خود را آرام و بر حرکت و تنفس خود تمرکز کنند. در واقع مي توان گفت افراد توانایی آرام کردن ذهن خود و در آن واحد بر یک چیز تمرکز کردن کسب مي کنند که اين امر در تمام ابعاد زندگی افراد بسيار مفید خواهد بود.

کاهش وزن و تقويت عضلات

ورزش يوگا در بیشتر حرکات از وزن خودِ شخص به عنوان وزنه و مقاومت استفاده مي کند. مثلا در پلانک یا حرکت سگِ سرپایین، افراد باید وزن بدنشان را تحمل کنند. انجام مداوم اين حرکات باعث مي شود که افراد قوی‌تر و همچنین لاغرتر شوند. به گفته‌ مجله‌ سلامت (Health)، اگر افراد به دنبال لاغر شدن و در عین حال داشتن ظاهری زیبا هستند، سریع‌ترین روش، انجام منظم حرکات یوگا است.