پیتزا و همبرگر زیر ذره بین طب سنتی

به نظر می رسد پیتزا غذایی سالم باشد زیرا دارای تمام رژیم های غذایی مانند لبنیات، سبزیجات، گوشت و نان است. علاوه بر این غذایی پختنی و سرخ کردنی نیز نیست؛ اما ممکن است متعجب شوید که چرا باید از خوردن آن دست بردارید زیرا افراط در مصرف آن عادتی ناسالم است.

پیتزا  و  همبرگر  زیر ذره بین طب سنتی

حکیم نیوز:  غذاهای سنتی که طرفداران بسیاری نیز داشتند، اما امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی و پیشرفت صنعت، رژیم غذایی نیز تغییر کرده و اغلب رو به مصرف فست فودها و غذاهای آماده صنعتی آورده اند، در حالی که این غذاها هیچ ارزش غذایی ندارند و مهم تر از آن، احتمال ابتلا به انواع بیماری ها به خصوص سرطان را افزایش می دهند. غذاهای فست فودی مثل پیتزا به دلیل طعم شگفت انگیزی که دارد در سراسر جهان بسیار محبوب شده است.

به نظر می رسد پیتزا غذایی سالم باشد زیرا دارای تمام رژیم های غذایی مانند لبنیات، سبزیجات، گوشت و نان است. علاوه بر این غذایی پختنی و سرخ کردنی نیز نیست؛ اما ممکن است متعجب شوید که چرا باید از خوردن آن دست بردارید زیرا افراط در مصرف آن عادتی ناسالم است. چنانچه مرتبا پیتزا می خورید به معایب آن دقت کنید تا مصرف بیش از حد آن را متوقف کنید.

عوارض جدی و خطرناک خوردن پیتزا و همبرگر

محتویات پیتزا مانند پنیر، سس و همچنین پوسته نان برای هضم توسط معده دشوار است، به خصوص اگر از اسیدیته معده رنج می برید. اکثر پیتزا ها حاوی سس گوجه فرنگی هستند و به دلیل خاصیت اسیدیته، مصرف آن برای افرادی که از ریفلاکس معده رنج می برند توصیه نمی شود. این خاصیت اسیدیته پیتزا سبب می شود تا تمایل بیشتری به خوردن آن داشته باشید. با خوردن 1-2 برش از پیتزا درکنار غذاهای معمولی اثرات بیماری تا حدی کاهش می یابد.

اساس پیتزا آرد سفید است که دارای شاخص قندخون بالایی است؛ بدین معنا که با مصرف پیتزا قندخون سریعا افزایش می یابد. آرد سفید برخلاف آرد سبوس دار دارای مواد مغذی کمتری است. اثرات مصرف آرد سفید شبیه به مصرف قند می باشد و با افزایش وزن، سطح قندخون بالا و سطح مواد مغذی کم را گسترش می دهد.

علاوه براین آرد سفید سرشار از گلوتن بوده و باعث افزایش چربی شکمی و همچنین ابتلا به دیابت نوع دو، بیماری قلبی و سرطان سینه خواهد شد.

تلاش برای جذاب بنظر رسیدن پیتزا باعث شده است تا ترکیبات آن ناسازگار با دستگاه گوارش باشد. ترکیب گوشت، پنیر و آرد سفید به خودی خود مخلوط ناسالمی است و این ناسازگاری سبب تاثیرات بدی بر سلامتی خواهد شد.

امروزه بیشتر پیتزا هایی که مصرف می شوند حاوی نمک، چربی و کالری بالایی می باشند. افزایش کلسترول بد خون سطح قندخون را نیز افزایش می دهد و قلب را در معرض ابتلا به بیماری های قلبی به ویژه بیماری عروق کرونر و ایست قلبی قرار می دهد. طبق تحقیقات انجام شده مقدار نمک موجود در پیتزا دوبرابر مقدار نمک توصیه شده برای یک بزرگسال می باشد و دو برش از پیتزا علاوه بر چربی زیاد دارای 600 کالری است.

آرد، پنیر، گوشت، قارچ و بسیاری از مواد دیگر که در پیتزا مورد استفاده قرار می گیرند روند فرآوری شده ناسالمی دارند. مواد نگهدارنده موجود در پیتزا می تواند اثرات منفی بر سلامتی بدن داشته باشد. پیتزا پپرونی که بسیار محبوب است دارای نیترات و مواد مضر فراوانی است که باعث سرطان و بیماری های قلبی خواهد شد.

آیا تابه حال فکر کرده اید که در صورت عدم سفارش پیتزا چه می کردید؟

ممکن است غذاهایی چون سبزیجات تازه، میوه، غذاهای دریایی یا دیگر غذاها را بخورید که چربی و کالری کم تری برایتان تامین می کنند را مصرف کنید اما دوست داران پیتزا معمولا ترجیح می دهند لذت خوردن پیتزا را در تمام روز تجربه کنند به همین سبب به اصطلاح معتاد آن خواهند شد.

اعتیاد به پیتزا واقعا بد است زیرا سبب آزاد سازی هورمون دوپامین در مغز شده و باعث می شود اعتیاد به آن داشته و از غذاهای سالم دیگر متنفر باشید.

یک عدد ساندویچ چیزبرگر همراه با سیب زمینی سرخ کرده بیش از 900 واحد کالری دارد و اگر یک لیوان نوشابه نیز همراه این ساندویچ بخورید 1200 کالری دیگر وارد بدن خود کرده اید. خوردن غذاهای پرکالری، مانند همبرگر و پیتزا سبب افزایش وزن، فشارخون و دیابت نوع 2، افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود.

عوارض جدی فست فود ها که در کوتاه مدت به آن مبتلا می شوید:

مصرف فست فود ها و غذاهای ناسالم باعث تغییرات هورمونی و الگوی رشد صحیح کودکان و نوجوانان می شود. این تغییرات منفی هورمونی در سن بلوغ، احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد.

برای تنظیم سطح هورمون های بدن با مشورت یک متخصص طب سنتی و پزشک تغذیه، برنامه غذایی سالمی را برای خود و خانواده تان تهیه و سلامت تان را تضمین کنید. توصیه می شود از مصرف غذاهای حاوی چربی های اشباع شده و غذاهای صنعتی ماندد انواع کنسرو، سوسیس و کالباس ها بپرهیزید. زیرا تحقیقات نشان می دهد این غذاها نقش موثری در افزایش خطر افسردگی دارند.

نمک خواص درمانی فراوانی دارد، اما مصرف بیش از اندازه آن دشمن سلامتی است و می تواند موجب بروز بیماری شود، این در حالی است که غذاهای آماده و فست فودها برای ماندگاری بیشتر، منبع غنی نمک هستند!شورخواری از عوامل موثر در بروز فشار خون بالا، افزایش ضربان قلب و بیماری های کبد و کلیه است، به همین دلیل طب سنتی توصیه می کند مقدار مصرف این ماده را در تهیه مواد غذایی کاهش دهید تا سالم بمانید.

فست فود ها سرشار از روغن های اشباع شده هستند. این روغن ها در اثر حرارت تبدیل به پرکسید می شوند، در نتیجه اکسیژن وارد زنجیره چربی و روغن تبدیل به ماده ای بسیار مضر و سمی به نام پلی آکریل خواهد شد که ورود آن به بدن موجب بروز بیماری می شود. این چربی ها همچنین به دیواره سرخرگ ها رسوب کرده، آنها را مسدود می کنند و باعث افزایش کلسترول بد و ایجاد بیماری های گوارشی و قلبی – عروقی می شوند.

طب سنتی پیشنهاد می کند به جای غذاهای سرخ کرده و آماده، از غذاهای آب پز، بخارپز یا تفت داده شده روی حرارت ملایم استفاده کنید.

باید بدانید ادویه هایی که در فرآورده های گوشتی استفاده می شوند نیز دارای عوارض شدیدی برای سلامت بدن هستند. استفاده بیش از حد این ادویه ها برای ایجاد طعم و رنگ بهتر، می تواند در برخی از افراد ایجاد حساسیت تنفسی یا پوستی کند. به عنوان مثال مصرف بیش از حد ادویه های هندی باعث اسپاسم حنجره، کهیر پوستی و زخم معده می شود.

در تهیه انواع فست فود مانند سوسیس، کالباس و … از گوشت های نامرغوب و سودارا، روغن های اشباع شده و افزودنی های صنعتی مضر استفاده می شود که طعم و مزه ای متفاوت به آنها می دهد، اما ارزش غذایی بسیار پایینی از نظر تامین ویتامین و املاح معدنی مورد نیاز بدن دارند.

طب سنتی تنوع غذایی را برای حفظ سلامت بدن می پسندد، اما معتقد است به جای استفاده از این غذاهای چرب و پر ادویه باید فست فودهای سنتی را در حجم کم و با مواد غذایی سالم تهیه و مصرف کرد. استفاده از گوشت های لطیف، میوه ها، سبزیجات و آبمیوه های طبیعی نه تنها باعث بیماری نمی شوند، بلکه چربی بد خون را کاهش داده و باعث افزایش چربی خوب بدن می شوند.

زهرا سلیمانی