چه ورزش هایی در دوران بارداری مفید است؟

ورزش مادر در دوران بارداری، اثرات مفیدی بر روی دستگاه عصبی خودکار قلب جنین دارد و باعث کنترل فعالیت های غیرارادی بدن مانند ضربان قلب، فشار خون، آهنگ تنفس را در اندام های داخلی می شود.

چه ورزش هایی در دوران بارداری مفید است؟

به گزارش حکیم نیوز: ورزش در دوران بارداری نه تنها برای مادر بلکه برای کودک نیز فواید قلبی- عروقی به همراه دارد. همچنین ورزش مادر در دوران بارداری، اثرات مفیدی بر روی دستگاه عصبی خودکار قلب جنین دارد و باعث کنترل فعالیت های غیرارادی بدن مانند ضربان قلب، فشار خون، آهنگ تنفس را در اندام های داخلی می شود.

فواید ورزش در دوران بارداری

کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG) حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش هوازی با شدت متوسط را برای زنان باردار توصیه می کند که می تواند شامل پیاده روی  یا یک تمرین دیگر باشد که ضربان قلب شما را افزایش می دهد و باعث می شود شما عرق کنید.

در واقع مطالعات متعددی وجود دارد که همبستگی بین ورزش متوسط در دوران بارداری و نتایج مثبت مادر و کودک در دوران بارداری، زایمان و دوره پس از زایمان را نشان می دهد. برخی از مزایای ورزش در دوران بارداری عبارتند از کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری، کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی – یک بیماری جدی که با فشار خون بالا مشخص می شود، کنترل بهتر افزایش وزن، تقویت قلب و رگ های خونی مادر، کاهش درد کمر، کاهش یبوست و...

ورزش های مناسب دوران بارداری

ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا، و دوچرخه سواری بر روی دوچرخه ثابت ورزشی، همگی روش های خوب و ایمن ورزش هستند، تا زمانی که بیش از حد انجام ندهید.

یوگا بارداری و پیلاتس برای تقویت و تونینگ خوب هستند، هرچند شما باید یک معلم واجد شرایط داشته باشید، که در زمینه بارداری آموزش دیده باشد.

سعی کنید نوع فعالیتی را که انجام می دهید ،متفاوت کنید، ترکیبی از ورزش های هوازی مانند شنا و پیاده روی و تمرینات تقویت و ترمیم، مانند یوگا و Pilates، ایده آل است.

ورزش هایی که در دوران بارداری توصیه نمی شود

ورزش هایی که ممکن است موجب سقوط شوند، مانند دویدن، اسب سواری، اسکی، ژیمناستیک، اسکیت، باید اجتناب شوند؛ همچنین غواصی نیز در دوران بارداری ناامن است.

ورزشهای توپی از قبیل، فوتبال، راگبی، تنیس و اسکواش، نیز خطرناک است، زیرا ممکن است به شکم ضربه وارد کند.

بعضی از پزشکان و ماماها توصیه می کنند، افراد پس از سه ماهه دوم، دوچرخه سواری در جاده ها را نیز کنار بگذارند.