حکیم نیوز گزارش می دهد:

گیاهان دارویی، پولساز اما پردردسر

گیاهان دارویی ظرفیتی است که می توان گفت آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار گرفته نشده، ظرفیت هایی که در کنار تولید دارو و تاثیر آن در درمان بیماری های مختلف می تواند عواید اقتصادی نیز به همراه داشته باشد.

گیاهان دارویی، پولساز اما پردردسر

حکیم نیوز: حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی  به دلیل ارزش افزوده بالایی که در محصولات فرآوری شده و دانش بنیان آن وجود دارد، بالذات برای متخصصین جوان و خلاق این حوزه جذاب است و آنها معمولاً تمایل دارند که با تاسیس شرکت‌های دانش بنیان یا استارتاپ‌های نوآور فعالیت علمی خود را در بعد تجاری ادامه دهند.

علی سیاوشی کارشناس ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی با بیان اینکه در حال حاضر چند شتابدهنده، استارتاپ‌های حوزه گیاهان دارویی را نیز در سبد پرورشی خود قرار داده‌اند، اظهار داشت:  در استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان  شکل گرفته در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی، مخاطب اصلی محصولات و خدمات شکل گرفته مردم و بخش خصوصی هستند،  در حوزه‌های مانند نفت و گاز ممکن است بهره بردار نهایی دولت باشد و این تفاوت در بهره‌بردار نهایی می ‌تواند ماهیت فرایند‌های شکل گیری استارتاپ ‌ها را به شکل مبنایی، تحت تاثیر قرار دهد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به اینکه شرکت‌های فعال و موفق در این حوزه از حاشیه سود قابل توجهی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: حوزه گیاهان دارویی چون یک حوزه تخصصی است و برخی پارامترهای فرهنگی و تاریخی نیز در تکوین آن نقش دارد، ممکن است در برخی از کشورها با اقبال بیشتری مواجه شده باشد، برای مثال این حوزه در چین و هندوستان ممکن است رونق بیشتری داشته تا برخی کشورهای غربی، به همین خاطر یک نسخه عمومی واحد برای تمام کشورها در این زمینه وجود ندارد.

به گفته سیاوشی، لازم است که نقشه راه پیشرفت ملی حوزه گیاهان دارویی کاملاً منطبق بر داشته‌ها و سوابق فرهنگی و ذخایر طبیعی کشور تدوین شود.

 کارشناس ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی ادامه داد: پیش از هر چیزی باید به علاقه مندان  و شرکت‌های نوپا در حوزه گیاهان دارویی تاکید کرد که قبل از اقدام، سطح شناخت خود را از بازار افزایش دهند، این حوزه به هیچ عنوان بکر نیست و با توجه به حاشیه سود قابل توجه آن، هر روز بر تعداد شرکت‌ها و فعالان آن افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس شاخص‌های رقابت پذیری، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها برای خود مزیت‌های رقابتی  مبتنی بر دانش ایجاد کنند تا در این رقابت تنگاتنگ با رقبای کهنسال این حوزه، حرفی برای گفتن داشته باشند افزود: فعالان جوانتر و تازه وارد حوزه گیاهان دارویی باید یکی از اولین اولویت‌ های خود را به موضوع مجوزها اختصاص دهند. تعداد زیادی شرکت‌ و نهادهای تنظیم گر در بازار وجود دارد که با توجه به درگیر بودن محصولات این حوزه با سلامت عمومی، برای مسئله مجوزها اهمیت زیادی قائل هستند.

سیاوشی در ادامه به سومین محوری که شرکت‌های نوپا در حوزه گیاهان دارویی باید به آن توجه کنند، اشاره کرد و گفت: مسئله حیاتی زنجیره ارزش است، بسیاری از شرکت‌ها به امید آنکه بسته بندی شکیل گیاهان دارویی، بتواند برایشان سود و مزیت به همراه داشته باشد، استراتژی کاری خود را بر این اساس تنظیم می‌کنند، اما شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها باید تمرکز خود را بر روی این موضوع قرار دهند که از این گیاه دارویی چه فرآورده‌های می‌توان استحصال کرد.

کارشناس ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی عنوان کرد: رمز سود بیشتر در استحصال فرآورده‌های نهایی از گیاه است، شرکت‌های موفق چند ملیتی نیز، بخش عمده‌ای از سود خود را از حوزه صنایع پایین دستی و فرآوری به دست می‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: صادرات، چهارمین محور برنامه ریزی یک شرکت نوپا در این حوزه است، که ابداً هدفی دور از دسترس نیست و به ویژه در کشور ما با وجود صدها گیاه بومی می‌تواند یک راهبرد موفق باشد.