یازدهمین سپهر آسمان امامت و ولایت

یازدهمین سپهر آسمان امامت و ولایت

حکیم نیوز: حجت‌الاسلام علی مقدسی‌پور، امام جمعه کمیجان درباره سیره فردی و اجتماعی و تربیتی یازدهمین سپهر آسمان امامت و ولایت امام حسن عسکری(ع) بیان کرد: انقلاب نبوی آغازی برای زندگی اجتماعی بر پایه بنیان‌های علمی بود و سلسله امامت پاسدار نظام جاودان نبوی است؛ لذا نقش امامت مسئله پاسداری مدام از ارکان دین محمدی بود و در وظیفه پیامبر(ص) برای هدایت بشر آمدند و سفارش کردند به امت که از مسیر قرآن و اهل بیت (ع) خارج نشوند؛ بنابراین ائمه آمدند تا دین را از خطر استحاله و دینداران را از خطر گمراهی بیمارگونه نجات دهند.

وی از اهم فعالیت‌های اجتماعی و تربیتی امام حسن عسکری(ع) به زمینه‌سازی برای امامت حضرت بقیةالله‌الاعظم(عج) اشاره کرد و گفت: براثر فشارهای سیاسی و اختناق‌های شدیدی که از سوی حکمرانان عباسی اعمال می‌شد موضوع جانشینی بعد از ایشان در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و ایشان در فرصت‌های مناسب مردم را هدایت کرده و آنان را با جانشین خود آشنا کرده و زمینه امامت حضرت حجت را آماده کنند.

مقدسی پور با بیان اینکه تربیت شاگردان شایسته از دیگر سیره‌های تربیتی آن حضرت به شمار می‌رود، اضافه کرد: امام حسن عسکری(ع) همانند سایر امامان معصوم شیعی در زمینه تربیت شاگرد اهتمام خاصی داشت و آن حضرت، انسان‌های مخلص را برای تبلیغ معارف عالی اسلام و نشر و گسترش فرهنگ امامت که امتداد رسالت الهی است انتخاب و تربیت کرده و برای مقابله با هجمه‌های مخالفان و منحرفات دینی و گسترش احادیث اهل بیت(ع) آماده می‌کرد.

وی ضمن اشاره به مشگل‌گشایی آن حضرت به‌عنوان یکی دیگر از سیره‌های تربیتی ایشان، افزود: ایشان در طول ۲۸ سال عمر پربرکت خویش علاوه بر تداوم راه نبوت و امامت نهایت تلاش را به کار گرفتند و شاگردان ممتازی را تربیت کردند و از هیچگونه تلاشی در رفع گرفتاری ها و مسلمانان شیعیان وارد می‌شد کوتاهی نمی‌کردند.

وی افزود: امام عسکری(ع) به‌عنوان نجمی از نجوم شجره طیبه هدایتگر امت در مسیر دین محمدی بود و نا آرامی عصر عباسی و عصر بدعت با شیوه‌ های کارآمد توانستند پرچم دین را در اهتزاز نگه دارند؛ بنابراین هدایتگری را می‌توان از جمله روش‌های تربیتی ایشان نام برد.

مقدسی‌پور در بخشی از سخنان خویش به دو مؤلفه مهم اصلاح خودی‌ها و غیرخودی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین بخش تلاش امام حسن عسکری(ع) در اصلاح خودی‌ها، هدایت درون شیعی بود و امام تلاش می‌کرد تا با ایفای نقش هدایتگری استحکام جامعه اسلامی را از لحاظ بنیان‌های دینی حفظ کنند.

وی در ادامه در خصوص تلاش حضرت در هدایت‌گری و اصلاح‌گری به ترویج فرهنگ تولی و تبری است، اضافه کرد: این دو مسئله مهم که ابزار اساسی و روحی و عاطفی برای انسان است که به‌وسیله آن دل‌ها را همواره مالامال از حب و دوستی صالحان و سرشار از کینه و دشمنان با فاسقان است.

وی از تولی و تبری به‌عنوان دو بازوی مهم اجرایی امر به معروف و نهی از منکر و ضامن بقای دین یاد کرد و افزود: امام همواره مردم را به این دو اصل توجه داده و به مردم گوشزد کردند که هیچگاه از دو این دو شاخصه مهم جدا نشوند.

امام جمعه کمیجان در ادامه بیدارسازی مؤمنان، مبارزه کردن با برخی از انحرافات اعتقادی و جریان‌های منحرفی، احیای سنت نبوی را از دیگر ابزار هدایتگری آن حضرت نام برد و گفت: هدایت چهره به چهره و ارائه پاسخ به سوالات مؤمنان نامه‌نگاری‌ها اقدام عملی ابزار هدایت را نشان دهند.

وی در رابطه با اصلاح گری درباره غیرخودی‌ها به عمل‌گرایی اشاره کرد و گفت: آن حضرت برای هدایت فاسقان و افرادی که از اسلام دور بودند از این روش استفاده و برخی از زندان بانان بی‌رحم و فاسد حکومت بنی‌عباس را به اسلام و دعوت و زمینه شکست این خلیفه را فراهم کردند.

امام جمعه کمیجان در پایان با اشاره به اینکه این امام همام مانند سایر ائمه(ع) در هنگام لزوم از ابزار معجزه برای هدایت و اصلاح اندیشه مردم استفاده می‌کردند، یادآور شد: آن حضرت برای هدایت متخصصان از برنامه‌های متنوع و ابزار مختلف استفاده می‌کردند.