یک صبحانه همه فن حریف

یک صبحانه مناسب از نظر طب سنتی، باید در ابتدای صبح میل شود؛ زیرا خوردن صبحانه در حوالی ظهر منجر به غلظت خون می شود

یک صبحانه همه فن حریف

به گزارش حکیم نیوز: در روزهایی که تابستان رو به اتمام است بنا به اقتضای شرایط پاندمی کرونا و افزایش خطر ابتلا به این بیماری  مدارس زودتر از هر سال دیگر شروع به کار کردند در این شرایط تقویت سیستم ایمنی دانش آموزان در اولویت بالایی قرار دارد. یکی از راهکارها برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان و نوجوانان در برابر انواع بیماری ها از جمله کرونا که امروز با ان دست و پنجه نرم میکنیم تغذیه سالم به خصوص در وعده صبح است. توصیه می‌شود والدین از شب قبل، صبحانه‌های متنوعی برای فرزندانشان فراهم کنند تا اشتهای آن‌ها برای خوردن این صبحانه هیجان‌انگیز بیشتر شود.

صبحتان را با صبحانه شروع کنید

صبحانه برای خیلی از کودکان و نوجوانان یک وعده کسالت آور است و یکی از شکایت‌های رایج والدین در روز‌های تحصیلی، بدغذایی دانش‌آموزان آن‌ها، در این وعده است. مشارکت بچه ها در تهیه صبحانه یکی از راهکارهای مؤثر در ایجاد اشتها برای صرف این وعده غذایی پرفایده است.

نخوردن صبحانه اثرات منفی بر یادگیری دانش آموزان دارد و در نتیجه بر اثر مختل شدن فعالیت طبیعی مغز، یادگیری و تمرکز حواس کاهش پیدا می کند. علاوه بر آن سیستم دفاعی بدن در ابتدای صبح نیازمند تأمین انرژی لازم است که این مهم از طریق صبحانه تأمین می شود.

یک صبحانه مناسب از نظر طب سنتی، باید در ابتدای صبح میل شود؛ زیرا خوردن صبحانه در حوالی ظهر منجر به غلظت خون می شود، برای همین شاید بهترین نوع صبحانه همان چیزی باشد که در ابتدای صبح از قدیم الایام مرسوم بوده، مصرف نان و پنیر و گردو، این صبحانه به همراه چای نیمه شیرین،چند دانه مویز و بادام می تواند یکی از مغذی ترین وعده ها باشد، این صبحانه همه فن حریف باعث افزایش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ها می شود.

از نان سنگک تا کره و عسل

نان از مهمترین اجزاء یک صبحانه است، نان های سبوس دار با اختصاص میزان بالای کربوهیدرات به خود، جایگاه بالایی در سبد غذایی خانوار دارند، نان سنگک با داشتن روی، آهن، منیزیوم، اسید فولیک، املاح و ویتامین های ضروری برای رشد کودکان مفید است و موجب افزایش سلامت عمومی می شود، تصور صبحانه ای با نان سنگک گرم به همراه کره، عسل و همچنین تخم مرغ موجب ایجاد احساس سیری و شادابی در دانش آموزان خواهد شد.

صبحانه به سبک ایرانی

صبحانه از همان دیرباز در فرهنگ ما ایرانی ها جایگاه خاص خودش را داشته است، شاید کمتر کسی باشد که صبح علی الطلوع در خیابان ها، توجه اش به روشنایی لامپ مهتابی سردر کله پزی ها جلب نشده باشد، کله پاچه به تنهایی یک صبحانه کامل است البته اگر اصولی و درست طبخ و صرف شود، این صبحانه هرچند برای کودکان و نوجوانان سنگین به نظر می رسد اما می تواند مصرف کننده خود را تا نزدیکی های ظهر بدون صرف غذای دیگری سرپا نگه دارد، علاوه بر آن استفاده از ارده، شیر و سرشیر و همچنین انواع مرباها که از میوه های تازه درست می شود، مکمل مناسبی برای همه آنهایی است که صبحانه را جدی می گیرند.

میان وعده های صبحگاهی

هرچند که این روزها مدارس ممکن است به صورت مجازی اداره شوند اما داشتن برنامه غذایی مناسب در حین تحصیل بسیار مهم است، علاوه بر صبحانه، خوردن میان وعده های دارای فیبر مثل میوه ها و همچنین مغزهای خوراکی مانند گردو، بادام، پسته و... ظرفیت یادگیری را افزایش می دهد؛ بنابراین میان وعده یک توصیه جدی برای بالا بردن ضریب یادگیری و تقویت ایمنی بدن است.