دیابت و روزه‌داری

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان بیان کرد: ديابت جزء موارد ممنوعيت كامل روزه داري نيست بلكه بسته به حالات مختلف و وضعيت بيمار و صلاحديد پزشك، فرد مي تواند براي روزه گرفتن يا نگرفتن تصميم بگيرد.

دیابت و روزه‌داری

به گزارش حکیم نیوز: عصمت عباسي، کارشناس تغذیه و رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص اینکه آیا افراد مبتلا به دیابت قادر به روزه داری هستند یا خیر، اظهار داشت: مطالعات متعددي نقش موثر روزه داري را در سلامتي افراد، به خصوص با كاهش گلوكز خون، فشار خون و سطوح چربي هاي خون، كنترل وزن و بهبود بيماري هاي مختلف نشان داده است.

به گفته وی در طول روزه داري دستگاه گوارش چند ساعت خالي مي ماند و در واقع اين دستگاه و سيستم اعصاب مركزي كه در هضم و جذب مواد غذايي دخالت دارند، استراحت مي كنند و بعد از روزه داري به نحو بهتري اعمال خود را به انجام مي رسانند و به عبارتي سوخت و ساز بدن طبيعي مي شود.

 عباسی تاکید کرد: پيروي از يك برنامه غذايي صحيح در ايام ماه مبارك رمضان از اهميت ويژه اي برخوردار است تا هم بتوان عادات غذايي غلط را اصلاح كرد و هم از بركات معنوي اين ماه بهره برد.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: بر اين اساس ديابت جزء موارد ممنوعيت كامل روزه داري نيست بلكه بسته به حالات مختلف و وضعيت بيمار و صلاحديد پزشك، فرد مي تواند براي روزه گرفتن يا نگرفتن تصميم بگيرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: بيماران ديابتي كه قند خون آنها به خوبي تحت كنترل بوده و ديابت‌شان موجب صدمه به كليه ها، چشم ها، قلب و ديگر اعضايشان نشده و نيز بيماراني كه انسولين مصرف نمي كنند مي توانند روزه بگيرند.

وی در ادامه یادآور شد: بهتر است بيماران ديابتي كه روزه مي گيرند به وسيله گلوكومتر قند خون خود را پيش از افطار، 2 ساعت پس از افطار و نيز پيش از سحري اندازه بگيرند.

عباسی در رابطه با مصرف قرص هاي پايين آورنده قندخون توسط افراد مبتلا به دیابت توصیه کرد: مطلوب است كه قرصهاي مصرفي صبح و ظهر همزمان هنگام افطار و قرص هاي مصرف شبانه پيش از سحر با هماهنگي پزشك متخصص مصرف شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خاتمه بیان کرد: بر اين اساس بيماران ديابتي در هر حال بايد رژيمي را كه پيش از ماه رمضان رعايت مي كردند لحاظ كنند و نبايد انرژي دريافتي خود را در اين ماه افزايش دهند و علاوه بر آن، در مصرف غذاهاي شيرين كه در ماه مبارك رمضان در وعده افطار استفاده مي شود (بخصوص آنهايي كه از قند و شكر تهيه شده)، زياده روي نكنند.